• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Development and verification of Japanese version Omaha system to visualize visiting nursing service process

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K15954
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Gerontological nursing
Research InstitutionTokyo Women's Medical University

Principal Investigator

NAGAE HIROKO  東京女子医科大学, 看護学部, 教授 (10265770)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片山 陽子  香川県立保健医療大学, 保健医療学部, 教授 (30403778)
酒井 昌子  聖隷クリストファー大学, 看護学部, 教授 (60236982)
Research Collaborator YOSHIE Satoru  
IWAMOTO Taiki  
FUJINO Yasuhira  
MAKITA Mayuko  
IKEDA Mari  
SAKAI Shima  
HARASAWA Nozomi  
WATANABE Kenji  
KOIKE Ayumi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsオマハシステム / 訪問看護記録 / アウトカム / サービスプロセス / ITソフトウエア / 多職種連携
Outline of Final Research Achievements

In this research, we developed input software for the IT version of the Japanese version Omaha System, User's Guide Book 2017 and records as a recording system to visualize the service process of visiting nursing. In order to widely disseminate it to people involved in home care, we held 22 series of special magazines "visit nursing and care" and held an Omaha system experience seminar to make them familiar to practitioners. As a result, four business sites use it as a recording system and have started collecting actual data as research collaborators. Although a sufficient number of samples can not be secured yet, provisional analysis has effective results and is expected to be put to practical use in the future.

Free Research Field

老年看護、地域・在宅看護、エンドオブライフケア、

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果は、わが国初の日本語版オマハシステムをユーザーズガイドブックとして出版したこと、ならびに記録システムとしてソフトウエアを開発してたことである。訪問看護や介護現場にいる実践家の思考プロセスをオマハシステムというツールを使用することで図や表に示すことは、現場で利用者の問題を共有することに役立つため共通言語になりうる。地域包括ケアシステムの構築では情報のデータ化が課題となっており訪問看護事業所の生産性を高めると同時に実践の可視化は専門職の実践能力を高める教育ツールとしても期待できる。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi