2019 Fiscal Year Final Research Report
Construction of Distraction State Estimation System focusing on Driver's Posture at Intersection
Project/Area Number |
16K16101
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Human interface and interaction
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Research Institution | The University of Tokushima |
Principal Investigator |
ITO Momoyo 徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(理工学域), 講師 (40581153)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 安全運転支援 / ドライビングシミュレータ / 安全確認行動 / 視線 / 心拍 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, the safety confirmation behavior quantification and generalization for each driver, and examination of estimation method for driver’s distraction state were carried out. As the results of these examination, the usefulness of the driver's state estimation using the safety confirmation behavior at intersections were showed. In particular, this study focused on the classification and quantification method of head posture using recurrent SOM, and clarified the possibility of extracting the safety confirmation behavior period even if there were individual differences. Furthermore, the method of estimating distraction state using driving behavior was also investigated and clarified the usefulness.
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Free Research Field |
ヒューマンインタフェース・インタラクション
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
眠気や脇見を扱う研究は数多く存在するが、交差点内での安全確認動作を扱い、その時間的な変化を解析して注意散漫状態を検出するという点が新規性を有しており本研究の特色である。また、リカレントSOM により頭部姿勢の時間的な変化をカテゴライズし、さらにその結果をドライバ特性と併せて用いることを想定していることで個人に合わせた注意散漫状態の推定が可能となる。 本研究の成果を用いて交差点における注意散漫状態の推定につなげることが可能となり、日本における交通事故予防のための一助となることが期待できる。
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