2018 Fiscal Year Final Research Report
Learning Support by a Statistical Analytical Method Using Proficiency and Action Pattern
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16K16177
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Learning support system
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Research Institution | Aichi Institute of Technology |
Principal Investigator |
SAWANO Hiroaki 愛知工業大学, 情報科学部, 准教授 (10609431)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 支援技術 / 画像処理 / 看護教育 / 動作評価 / 指導動作 / 手話動作 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we developed support systems for nursing education, evaluation of sport coaching behaviour, and sign language learning. Specifically, we researched to evaluate an exercise movement with feedback of nursing exercise videos taken by multi-view cameras, to evaluation of a nursing action with an image processing technique, and to provide feedback with scoring based on sport coaching method. For these research results, we made presentations on two domestic journals, ten international conferences, and fifty-three domestic conferences.
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Free Research Field |
映像情報支援
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
看護教育,スポーツ指導動作,手話動作学習などの動作を学習する分野において,指導者の経験に基づく主観的指導と,受講者の記憶に頼った振り返りが主であった.すなわち,指導者と受講者が客観的に情報共有する手法が確立されていなかった.本研究成果では指導方法の定式化,映像動作を画像処理による数値化などといった,人の主観によって変化しない客観的手法を明らかにし,社会的意義を得た.またこれまでの学術的研究では接触センサを用いて現場の作業者に対して身体的・肉体的違和感を感じさせていたが,非接触センサを採用して現場と同様の環境による評価を行えた.そのため学術的意義としても評価されると考えられる.
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