2016 Fiscal Year Research-status Report
児童生徒のがんについての意識を高めるデジタル教材の開発とその実証的評価
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16K16581
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Research Institution | Niigata University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
杉崎 弘周 新潟医療福祉大学, 健康科学部, 准教授 (30612741)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | がん教育 / 保健 |
Outline of Annual Research Achievements |
現在,わが国の学校教育ではがんについて教える機会が限定的である。がん教育のカリキュラムや教材を開発して導入することが急務である。本研究の目的は,児童生徒ががんについて関心をもち,正しく理解し,適切な態度や行動ができるようにするためにデジタル教材(=児童生徒がタブレットPCやスマートフォンを介してインターネット上で学習できる教材)を開発することであった。
At present, educational material regarding cancer may be found only at the high school level in the Japanese school system. Development of cancer education modules and material for schoolchildren is therefore one critical issue.The purpose of this study was to develop digital learning material (i.e., material that students can access on the Internet using a tablet PC or a smartphone). This study aimed to raise concerns relating to cancer with students and encourage appropriate understanding, behaviors, and attitudes. Furthermore, it aimed to promote cancer education effectively.
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Current Status of Research Progress |
Current Status of Research Progress
2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.
Reason
本研究はおおむね順調に進展している。2016年度には,1) がんについての教育の国内外での取り組みの事例を分析し,デジタル教材で児童生徒が学習する部分に応用可能な素材の収集を行った。2) 全国調査の結果から,日本の児童生徒の実態にもとづく内容構成を検討し,デジタル教材を作成した。3) 児童生徒のがん検診の受診意図に関連する要因が明らかとなり,デジタル教材へ導入することが可能であることが確認できた。
This study is progressing rather smoothly. Achievements in 2016 were as follows: 1) Domestic and overseas case studies on cancer education were analyzed, and applicable materials were collected where students had made use of digital learning materials; 2) Digital learning materials were developed, based on the current circumstances of Japanese students, as established from the results of a nationwide survey; and 3) Factors associated with the cancer screening intentions of students were revealed; these results could be introduced into the digital learning materials.
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Strategy for Future Research Activity |
2017年度には,作成したデジタル教材の評価を行う予定である。児童生徒,教師,そして医師からのそれぞれの役割に応じた評価を受ける。その後,児童生徒を対象としてデジタル教材の効果を検証する予定である。
Plans in 2017 are to carry out an evaluation of the digital learning materials. Evaluations are to be performed by people in each relevant role, including students, teachers, and doctors. Subsequently, a validation of the materials’ effectiveness will be conducted.
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Causes of Carryover |
次年度使用額はデジタル教材の作成に関わる経費である。すでに発注済で概ね完成しているが,テスト運用後に微修正を行ってからの納品予定であることから次年度使用額が生じた。
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Expenditure Plan for Carryover Budget |
今回は生じた次年度使用額は,全額をデジタル教材の作成に使用する計画である。
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Research Products
(1 results)