• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

A study of the transformation of novice English as a foreign language (EFL) learners in communities of practice: Theory and practice

Research Project

Project/Area Number 16K16891
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

長尾 明子  龍谷大学, 国際学部, 講師 (60570124)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords実践共同体 / 正統的周辺参加者 / Learner Development / ジャンル・アプローチ / クラスルームリサーチ / L2 writing
Outline of Annual Research Achievements

本研究では、Lave and Wenger(1991)の実践共同体の学習観モデルをフレームワークに使用し、英語学習者がどのように新人から経験者に移行するか、ならびにクラスルームコミュニティーの生成と発達の活動パターンを解明する。学習者と教員のグループ群において、学習者がどのように新人から豊かな経験ある学習者へ移行するかを明らかにするために、新人の英語学習活動を(1)英語の知識や技術、(2)学習者と他メンバーとの関わり、(3)学習者の参加度合(新人から経験ある学習者への熟達度)を基準に観察した。(2)学習者と他メンバーとの関わりと(3)学習者の参加度合の変容に関しては前年度までの調査・分析結果により, Wenger (1998)の実践共同体を構成する3つの相互的要素である「共同の事業」「相互の従事」「共有されたレパートリー」の相互の関係性が明らかになった。最終年度は,その結果をジャーナル論文や国際学会発表にて報告した。
最終年度は,特に,(1)英語の知識や技術に焦点を置き,英語ライティングにおける新人英語学習者から経験豊かな学習者へ移行する為に必要な要素は何かを明らかにした。研究対象者は,ジャンルテキストを使用した言語教育に基づくライティング教授法を一定期間経験した日本人大学生(1年生)であった。このライティング教授法は,「教授・学習サイクル」を取り入れており,これは,テキスト構成や言語的特徴を徐々に理解する明示的指導と仕組みが埋め込まれている。事前・事後エッセー,分析シート・半構造化インタビューデータ分析結果から,「ライティング(英語)の知識や技術」の可視化により,学習者のジャンルの使用目的及び構成に関する気づきの伸びが見られた。特に,エッセーに使用されている言語的特徴の理解のなかでも,「筆者の主張の強弱をコントロールするモダリティーに関連した語彙(助動詞やly副詞)の選択」の伸びが明らかになった。

Remarks

SFL(Systemic Functional Linguistics, 選択体系機能言語学)理論を初めて知る方もご専門の方も,SFLの基礎的な理論を再確認するとともに,言語教育や授業実践への応用方法を参加者で議論する場を設けました。これまでSFL理論をご専門に学習・研究されてきた方も,日本語や英語(外国語)教育実践を主とされてきた方も,どなたでもご参加でき議論に参加できます。

  • Research Products

    (13 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] The University of Adelaide/Adelaide International School(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      The University of Adelaide/Adelaide International School
  • [Journal Article] Can the EFL Classroom be Considered a Community of practice?2019

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Journal Title

      IAFOR Journal of Language Learning

      Volume: 4(1) Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The SFL genre-based approach to writing in EFL contexts2019

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Journal Title

      Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education

      Volume: - Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1186/s40862-019-0069-3

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] A Genre-Based Approach to Writing Instruction in EFL Classroom Contexts,2018

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Journal Title

      English Language Teaching

      Volume: 11(5) Pages: 130-147

    • DOI

      10.5539/elt.v11n5p130

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Importance of CoP in Transforming New Learning Communities into Experienced Ones in EFL Classrooms2018

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Journal Title

      IAFOR Journal of Language Learning

      Volume: 3(2) Pages: 61-82

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] An SFL-oriented approach for evaluating Japanese ESL undergraduate students’ genre-based academic essay2019

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Organizer
      54th RELC International Conference and 5th Asia-Pacific LSP and Professional Communication Association Conference, 12 March, 2019, Singapore.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Changes in learners’ awareness of language features through a genre- based approach to teaching writing2019

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Organizer
      The 15th Annual CamTESOL Conference on English language teaching, 16 February 2019, Phnom Penh, Cambodia.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Text-Based Research and Teaching in EFL Contexts: Introducing Systemic Functional Linguistics (SFL) genre-based pedagogy to Japanese EFL writing classes2018

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Organizer
      The Japan Association for Language Teaching (JALT) 2018 International conference 24 November 2018, Shizuoka, Japan.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Trends in ESP/EAP Research and the Application of Qualitative Research Methods: Case Studies of Academic Literacies and Genre-based Approach (Colloquium)”,2018

    • Author(s)
      Kamijo, T., Nishijo, M., & Nagao, A.
    • Organizer
      JACET Kansai Chapter 2018 Conference, 17 November 2018, Kobe Japan.
  • [Presentation] Introducing genre-based pedagogy to Japanese EFL writing classes”,2018

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Organizer
      Australian Systemic Functional Linguistics Association 2018, 26 September 2018, The University of South Australia, South Australia, Australia.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Implementing a Systemic Functional Linguistic Genre Pedagogy in Teaching Writing2018

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Organizer
      The 16th Asia TEFL International Conference, 28 June, 2018, The University of Macau, Macau, China.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Use of the Systemic Functional Linguistics Method in Writing for English-as-a-Foreign-Language Students2018

    • Author(s)
      Nagao, A.
    • Organizer
      The Asian Conference on Language Learning (ACLL) 2018, 8 April 2018, Kobe, Japan.
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] SFL研究会

    • URL

      https://nagao25.wixsite.com/sflgroup

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi