2018 Fiscal Year Final Research Report
Influencing factors of industry commoditization: A text mining approach
Project/Area Number |
16K17171
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Management
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Research Institution | Aichi Gakuin University (2017-2018) Nagasaki University (2016) |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Keywords | 競争戦略 / コモディティ化 / 規格化 / 自転車産業 / テキストマイニング |
Outline of Final Research Achievements |
The results are follows. First, I analyzed factors of commoditization in Japanese bicycle industry using text mining approach. I showed how the three factors (product architecture, industry structure, and perceived quality) affects commoditization through the industry life cycle. Second, to compliment the results of text mining, I conducted case study of bicycle industry in Europe (the Netherlands). In the Netherlands, bicycle established its status as a "culture", and I found that this culture prevented bicycle industry from commoditization. Third, I extended the concept of commoditization. I analyzed commoditization in not only the manufacturing but platform business, and I showed the relationship between commoditization of service in platforms with competitive advantage of a firm.
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Free Research Field |
経営戦略論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
コモディティ化に関する既存研究では、コモディティ化をもたらす要因を列挙するだけの静態的な分析にとどまっており、どの要因が最も強く影響しているかについてはほとんど分析されていなかった。しかし、本研究ではテキストマイニングを活用して動態的に分析にしたことが学術的意義である。また、コモディティ化の進展を遅らせるためには、社会的な文化を醸成することが重要であると指摘した点も重要な貢献であると考えられる。さらに、プラットフォームビジネスにおいては、サービスのコモディティ化の程度とプラットフォームのデザインのフィットが競争優位に影響することを明らかにしたことは実務的インプリケーションを持つと思われる。
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