2022 Fiscal Year Final Research Report
A study of the relationship between self-presentation on social media and brand preference
Project/Area Number |
16K17196
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Nagoya City University |
Principal Investigator |
Yamamoto Nao 名古屋市立大学, 大学院経済学研究科, 准教授 (70551662)
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Project Period (FY) |
2017-02-07 – 2023-03-31
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Keywords | ソーシャルメディア / ブランド / 自己呈示 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research project, we focused on the limitations of self-presentation by brands and consumption, and examined the impact of social media use, a means of self-presentation, on brand evaluation. Specifically, we examined the hypothesis that "self-presentation on social media decreases the evaluation of a brand's self-expression function" based on the results of a questionnaire survey. The results suggest that the group that posted on social media immediately prior to the survey may rate the closeness to the brand lower than the group that did not post on social media.
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Free Research Field |
消費者行動
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義としては、先行研究で重要視されていたブランドの自己表現(自己呈示)機能に限界があることが示唆された。特にソーシャルメディア上での投稿がブランドの評価に与える影響について検討を行った点が本研究の独自性であり、貢献であるといえる。 また、社会的(実務的)意義としては、本研究の結果から、ソーシャルメディアの利用者が増加している現代において、ブランドマネジメントを考える際にブランドの自己表現機能のみに着目することには限界があることを示唆した。
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