2018 Fiscal Year Final Research Report
American Theory of School Reform: Donald Schon and around
Project/Area Number |
16K17377
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education
|
Research Institution | Tokyo Institute of Technology (2017-2018) The University of Tokyo (2016) |
Principal Investigator |
Suzuki Yuta 東京工業大学, リベラルアーツ研究教育院, 准教授 (20725246)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Keywords | 学校改革 / 活動の理論 / 学校改革研究 / ドナルド・ショーン / アネンバーグ・チャレンジ / 教育政策 / 教師教育 / 教育実践 |
Outline of Final Research Achievements |
This study revealed the development of the theory of action of school reform in Donald Shon's Cities and Schools Research Group that envisioned a cross-sectional evaluation study of the Annenberg Challenge, a nationwide school reform effort in the mid-1990s in the United States.
|
Free Research Field |
教育学、学校改革研究
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、学校改革の「比類なき実験」と称されたアネンバーグ・チャレンジに対して、行財政・政策的な関心ではなく、学校改革の評価研究を担おうとした研究者グループの動向を対象とし、学校改革の理論の展開を解明することにあった。本研究の社会的意義は、学校改革を直接導く諸概念ではない、学校改革のデザインや評価のためのメタ理論として、〈学校改革の「活動の理論」〉に接近した点にあった。
|