• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Research-status Report

知的障害者の実行機能特性の解明

Research Project

Project/Area Number 16K21049
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

池田 吉史  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 助教 (20733405)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywords実行機能 / 抑制 / ワーキングメモリ / ストループ / 知的障害 / 発達障害 / 認知 / 前頭前野
Outline of Annual Research Achievements

実行機能とは、取り組むべき目標の要請に応じて自己の認知を制御して適切に行動するための脳機能であり、目標に関連しない情報を「抑制」できることが発達的に重要である。そこで本研究では、知的障害児・者の「抑制」特性を解明するために、①「抑制」が必要な状況を明らかにすること、②「抑制」のメカニズムを明らかにすること、③「抑制」と適応行動との関連を明らかにすることを目的としている。
1年目の平成28年度は、「抑制」が必要な状況を明らかにするために、Animal Size Testと呼ばれる干渉課題を用いて干渉メカニズムの解明を試みた。この課題では、実際には人間より大きい動物(例えばゾウ)が課題上では小さい絵で示され、実際には小さい動物(例えばトリ)が大きい絵で示され、その絵の大きさを回答することが求められる。その際、実物の大きさから干渉を受け、反応時間の遅延や誤反応の増加が見られる。そうした遅延や増加を最小限に抑えられるほど抑制能力が高いとみなすことができる。しかしながら、先行研究では、干渉が刺激に結びついた異なる反応を処理する段階で生じているのか、それより前に刺激に結びついた異なる情報を入力する段階で生じているのかを区別することができていなかった。そこで、まず定型発達成人を対象として実験を行い、この点について検討したところ、干渉は刺激の反応段階のみならず入力段階においても生じることが示された。次に、知的障害者を対象として実験を行ったが、定型発達成人と同様の結果が得られた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

定型発達成人を対象とした実験はすでに完了しているが、知的障害者を対象とした実験は計画していたフィールドのみでは十分なサンプルサイズが確保できなかったため、さらに追加する必要が生じたからである。

Strategy for Future Research Activity

平成29年度は、これまでのフィールドに加えて、知的障害者のフィールドを新たに開拓して実験を行う予定である。そのため、実験補助のための謝金や旅費としての経費使用が多くなることが見込まれる。

  • Research Products

    (7 results)

All 2017 2016 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 知的障害者における持続的注意と抑制制御2017

    • Author(s)
      葉石光一, 池田吉史, 大庭重治, 奥住秀之, 勝二博亮, 岡崎慎治, 八島猛
    • Journal Title

      埼玉大学紀要教育学部

      Volume: 66 Pages: 129-135

  • [Journal Article] 発達障害及び知的障害の実行機能と脳病理2016

    • Author(s)
      池田吉史
    • Journal Title

      Journal of Inclusive Education

      Volume: 1 Pages: 132-139

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Stroop/reverse-Stroop interference in children with autism spectrum disorders: A preliminary study.2016

    • Author(s)
      Ikeda, Y., Oba, S., Okuzumi, H., Kokubun, M., & Haishi, K.
    • Organizer
      The 124th annual meeting of the American Psychological Association
    • Place of Presentation
      Denver, Colorado, USA
    • Year and Date
      2016-08-04 – 2016-08-04
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Sustained attention and inhibitory control in persons with intellectual disabilities.2016

    • Author(s)
      Haishi, K., Ikeda, Y., Oba, S., & Okuzumi, H.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-28 – 2016-07-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Task performance support for people with intellectual disabilities based on executive functions2016

    • Author(s)
      Oba, S., Ikeda, Y., & Haishi, K.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-28 – 2016-07-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Stroop & Reverse-Stroop interference as cognitive control: The possible underlying mechanisms and applied perspectives2016

    • Author(s)
      Ikeda, Y.
    • Organizer
      The 31st International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Yokohama, Japan
    • Year and Date
      2016-07-27 – 2016-07-27
    • Int'l Joint Research
  • [Remarks] 上越教育大学特別支援教育コース池田研究室

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/lab/yosifumi/

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi