• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Research-status Report

「第二の自然」から照射するNatureとNurture:自然・規範・教育の再定位

Research Project

Project/Area Number 16K21323
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

三澤 紘一郎  群馬大学, 教育学部, 准教授 (20636170)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
KeywordsNature / Nurture / 第二の自然 / 理由の空間 / ジョン・マクダウェル
Outline of Annual Research Achievements

平成28年度は、上半期に本プロジェクトの中心要素であるnatureとnurtureについての通史的な概説を素描し、現代における研究・議論の展開を整理した(‘Nature and Nurture’ in The International Handbook of Philosophy of Education, (ed.) Paul Smeyers, (Dordrecht: Springer)として来年以降に出版予定)。その成果を受け、下半期には二つの論文の執筆に取り組み、そのうちの一つについては学会発表を行った。
本年度中に論文2本を上梓した(1. Misawa, K. (2016) ‘No Need to Worry: Multiple Profiles of Philosophy of Education in, and in Relation to, the World of Education and the World of Philosophy’, Philosophical Inquiry in Education: The Journal of the Canadian Philosophy of Education Society, 23(2), pp. 203-211; 2. Misawa, K. (2016) ‘Rethinking the “Social” in Educational Research: On What Underlies Scheme-Content Dualism’, Ethics and Education, 11(3), pp. 326-337.)。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

本プロジェクトの中心要素であるnatureとnurtureについての通史的な概説と現代における研究・議論の整理を早い段階で行うことができ、それに対して多くの指摘を得ることができたため。

Strategy for Future Research Activity

「nature(自然/生まれ)か、nurture(規範/育ち)か」という、古来より問われてきたテーマを出発点として設定し、そこに近年の分析哲学の展開の中で脚光を浴びている「第二の自然(second nature)」という視角をもちこむという本プロジェクトの推進のためには、(1)認識論的、存在論的、方法論的な区分により意識的であるべきこと、(2)ウィルフリッド・セラーズの’scientific image’と’manifest image’に関する議論を吟味しなおすこと、の二点が特に重要であることが明らかになった。平成29年度は、この二点を精査・吟味することで、本プロジェクトの推進を図る。

  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] No Need to Worry: Multiple Profiles of Philosophy of Education in, and in Relation to, the World of Education and the World of Philosophy2016

    • Author(s)
      Koichiro Misawa
    • Journal Title

      Philosophical Inquiry in Education

      Volume: 23(2) Pages: 203-211.

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Rethinking the “Social” in Educational Research: On What Underlies Scheme-Content Dualism2016

    • Author(s)
      Koichiro Misawa
    • Journal Title

      Ethics and Education

      Volume: 11(3) Pages: 326-337.

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1080/17449642.2016.1243503

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Modern Science, Philosophical Naturalism and a De-Trivializing of Human Nature2017

    • Author(s)
      Koichiro Misawa
    • Organizer
      The 73rd Annual Meeting of the Philosophy of Education Society
    • Place of Presentation
      Seattle, WA
    • Year and Date
      2017-03-19
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi