• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Research-status Report

「第二の自然」から照射するNatureとNurture:自然・規範・教育の再定位

Research Project

Project/Area Number 16K21323
Research InstitutionGunma University

Principal Investigator

三澤 紘一郎  群馬大学, 教育学部, 准教授 (20636170)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Keywordsnature / nurture / human nature / second nature / ジョン・マクダウェル / 人間の自然性 / 人間の理性 / 人間の動物性
Outline of Annual Research Achievements

平成29年度は、本プロジェクトを推進するうえで避けて通ることのできない二つの概念、‘the world’と‘human experience’を、リチャード・ローティとジョン・マクダウェルの議論を対比的に手がかりとすることを通じて掘り下げた。その結果、human natureを人間(human)の側から一方的に解釈するのでもなく、自然(nature)の側から一方的に解釈するのでもない位置づけ方に、一定の道筋をつけることができた。
本年度には、以下の3本の論文を執筆した。1.‘The Social, the Natural and the Educational; 2.‘Human Nature and Education in the World of Reasons’;3. ‘On What We Call the World and Human Experience: Rorty, McDowell and Nature-Normativity Relation Revisited’。 来年度以降、順次、出版予定である。
また、本年度中に論文1本を上梓した(Misawa, K. (2017) ‘Humans, Animals and the World We Inhabit-On and Beyond the Symposium “Second Nature, Bildung, and McDowell: David Bakhurst’s The Formation of Reason’, Journal of Philosophy of Education, 51(4), pp. 744-759.)

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

諸論文を執筆するうえで、研究連携者のみならず、多くの人々からフィードバックを得ることができ、本プロジェクトが軌道に乗ったため。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度は、本プロジェクトの最終年度となるため、前年度までの積み上げを踏まえて、(1)自然概念の再検討、(2)人間本性(human nature)を教育という観点から再照射する、という二つのテーマに重点的に取り組む。その過程で、学会発表を2度、研究会での発表を一度行う予定である。

Causes of Carryover

残額で購入できる物品が存在しなかったため。

  • Research Products

    (1 results)

All 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] Humans, Animals and the World We Inhabit-On and Beyond the Symposium ‘Second Nature, Bildung and McDowell: David Bakhurst's The Formation of Reason’2017

    • Author(s)
      Koichiro Misawa
    • Journal Title

      Journal of Philosophy of Education

      Volume: 51 Pages: 744~759

    • DOI

      doi.org/10.1111/1467-9752.12267

    • Peer Reviewed

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi