• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Language Motivation and Culture beyond Personality Traits

Research Project

Project/Area Number 16K21430
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

マキュワン 麻哉  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 准教授 (00757354)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords外国語教育 / intrinsic motivation / integrative orientation / 学習者要因
Outline of Annual Research Achievements

2019年度は、前の年度に実施した質問紙から得られたデータを分析し、執筆した。具体的な研究内容は、英語以外の外国語学習(スペイン語、フランス語、中国語、ドイツ語)に着目し、その心理的要因と環境的要因の関係性を探った。
質問紙の測定項目は、Intrinsic motivation、Introjected regulation、Integrative orientation、L2 anxiety、parental support, teacher autonomy support などであった。分析には分散分析と重回帰分析が用いられ、心理的要因と環境的要因の関係性や、それぞれの要因の影響の度合いを測定した。主な分析結果として2種類の動機づけ(Intrinsic motivation と Integrative Orientation)は、 学習言語の種類(スペイン語、フランス語、中国語、ドイツ語)に関係なく、いくつかの学習者要因を説明しているということが分かった。これら結果は、国際誌 Journal of Multilingual and Multicultural Development, 1-13. に掲載された。この結果をもとに考えられるのは、英語以外の外国語における心理的要因や環境的要因のプロセスには共通点があるということであり、今回応用した理論的枠組みは、研究対象言語の種類によらず応用可能な枠組であるということが言えるだろう。

  • Research Products

    (1 results)

All 2020

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] The role of positive and negative psychological factors in predicting effort and anxiety toward languages other than English2020

    • Author(s)
      Kristopher McEown, Maya Sugita McEown
    • Journal Title

      Journal of Multilingual and Multicultural Development

      Volume: - Pages: 1-13

    • DOI

      https://doi.org/10.1080/01434632.2020.1767634

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi