• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Instructional design based on authentic learning that enhances the usefulness of science and the construction of a collaborative examination system

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 16K21478
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Science education
Research InstitutionKyoto Notre Dame University

Principal Investigator

OGAWA Hiroshi  京都ノートルダム女子大学, 現代人間学部, 准教授 (90755753)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Keywords真正の学習 / 中学校理科 / 高等学校理科 / 科学や理科学習に対する態度 / 協働検討システム
Outline of Final Research Achievements

We developed and practiced science units based on authentic learning in lower secondary school and upper secondary school. In addition, questionnaire surveys were conducted to verify the effectiveness. The results clearly show that authentic learning is effective in improving students' attitudes toward science and science learning.
In this study, a collaborative examination system for researchers and practitioners was established.
Slack, a team communication tool, was adopted as a web-based collaborative examination system, and we were able to utilize it. It was user-friendly as a platform for both researchers and practitioners to create lessons.

Free Research Field

理科教育学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

理科嫌いなど、科学や理科学習に対する態度が学年進行につれて低迷していることが日本の理科教育の問題である。本研究では、この問題点に対して、実社会や実生活との関連を志向する真正の学習論に着目して、中学校、高等学校理科を対象に単元開発・実践を試みた。その結果、科学や理科学習に対する態度の改善に有効であることが明らかとなった。また、効果的な授業づくりのために、研究者と実践者が協働できる環境として、「協働検討システム」を構築し、その有用性を確認した。
本研究の成果は、現在、日本の理科教育が抱える問題点を解決する1つの提案になったことから学術的・社会的意義は大きいと考える。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi