2019 Fiscal Year Final Research Report
Radio Environment Recognized Wireless Vehicle Network for Cooperative Automated Driving(Fostering Joint International Research)
Project/Area Number |
16KK0124
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Research Category |
Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Communication/Network engineering
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Research Institution | The University of Electro-Communications |
Principal Investigator |
Fujii Takeo 電気通信大学, 先端ワイヤレス・コミュニケーション研究センター, 教授 (10327710)
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Project Period (FY) |
2017 – 2019
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Keywords | 車両無線ネットワー / 無線環境データベース / 電波伝搬モデル化 / 自動運転 |
Outline of Final Research Achievements |
In this research, we have targeted high reliability, low latency and high capacity advanced wireless vehicle network for cooperated automated vehicles. Here, unstable communication quality of wireless vehicle networks is predicted by using self-organized wireless reliability prediction and wireless propagation modeling by gathering communication status of wireless terminal installed on each vehicle to cloud. I visited UC Berkeley and Toyota InfoTechnology Center USA for six moth. The measurement campaign of vehicle to vehicle communication on the test course at UC Berkeley for preparing spectrum database. By using the measurement data, highly reliable wireless vehicle networks are realized.
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Free Research Field |
移動通信
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、無線通信が持つ宿命である電波環境の不確定性を、個人端末や車両に設置した無線機でやり取りされる通信の状態をデータベース化することで予測し、その予測値に基づき信頼性を担保した通信をできるようにする検討を行った。特に自動運転に活用が期待される車両ネットワーク向け通信は、高信頼・低遅延・大容量通信が求められるなどその要求条件が厳しく適用効果が大きい。本研究成果は、このような不確定性の高い無線通信環境を、通信状況のビックデータを用いて把握することで、無線通信の信頼性改善に役立てる研究であり、車両間通信のみでなく様々な無線通信の高信頼化、効率化に貢献できる。
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