• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2007 Fiscal Year Annual Research Report

外国語音声習得の臨界期に関する実証研究

Research Project

Project/Area Number 17202012
Research InstitutionAdvanced Telecommunications Research Institute International

Principal Investigator

山田 玲子  Advanced Telecommunications Research Institute International, 認知情報科学研究所, 主幹研究員 (30395090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 足立 隆弘  株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 認知情報科学研究所, 研究技術員 (50374111)
生馬 裕子  株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 認知情報科学研究所, 研究員 (10426645)
久保 理恵子  株式会社国際電気通信基礎技術研究所, 認知情報科学研究所, 研究員 (50395092)
山田 恒夫  独立行政法人メディア教育開発センター, 認知情報科学研究所, 教授 (70182540)
原田 康也  早稲田大学, 法学学術院, 教授 (80189711)
Keywords第二言語習得 / 音声知覚 / 音韻 / 韻律 / 語彙 / 年齢効果 / WBT / 音声言語
Research Abstract

本研究は外国語学習の初期に習得すべき音声言語の基本要素である「音韻」「韻律」「語彙」の各要素についてさまざまな年齢の学習者にコンピュータによる等質な訓練を施し、その効果を定量化し、訓練効果と年齢の関係を明らかにするものである。H19年度までに、研究用学習システム(WBTシステム)を構築し、「音韻」「韻律」「語彙」の基本要素学習課題について、小学校・中学年、高校、大学を中心として予備実験を重ね、特に大学生については、学習効果そのものに関する一定の結果を得、論文発表等を行った。一方、中学校から本格的な英語教育が始まるため、同一課題を用いて年齢による学習効果の違いを検討することは困難であることも明らかになった。そのため、同一課題にて比較可能であり、また語学学習において、いわゆる臨界期と近い年齢である小学校低学年と高学年の間での違いに着目して、詳細な検討を行うこととした。その際、小学校低学年児童は達成できる課題の量や質に限界があるため、課題や実験システムの慎重な考察が必要であった。そこで、予備実験を重ねた英語音声学習システムに、小学生を対象とした「音韻」「韻律」「語彙」の基本要素学習課題を投入し、実験用システムを完成させた。H20年度は、これら予備実験の結果や、完成させた実験用システムを用い、小学校低学年〜高学年を対象とした学習実験を実施し、学習データの収集、結果の分析を行い、年齢による学習成績向上の違いを求める予定である。

  • Research Products

    (9 results)

All 2008 2007 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] Training English listeners to perceive phonemic length contrasts in Japanese.2008

    • Author(s)
      Keiichi Tajima, Hiroaki Kato, Amanda Rothwell, Reiko Akahane-Yamada, and Kevin Munhall.
    • Journal Title

      Journal of Acoustical Society of America. 123

      Pages: 397

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Learning non-native speech contrasts.2008

    • Author(s)
      Reiko Akahane-Yamada
    • Journal Title

      Proceedings of PCC2008. (CD-ROM)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Influences of speech compression on perception and learning of English speech by native speakers of Japanese.

    • Author(s)
      Takahiro Adachi, Reiko Akahane-Yamada, Tsuneo Yamada.
    • Journal Title

      Educational Technology Research 31(印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The first year in an L2-speaking environment : A comparison of Japanese children and adults learning American English.

    • Author(s)
      Katsura Aoyama, Suzan G. Guion, James E. Flege, Tsuneo Yamada, and Reiko Akahane-Yamada.
    • Journal Title

      International Review of Applied Linguistics in Language Teaching (印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Acoustic similarity of Japanese and American English vowels.

    • Author(s)
      Kanae Nishi, Winifred Strange, Reiko Akahane-Yamada, Rieko Kubo, and Sonja A. Trent-Brown.
    • Journal Title

      Journal of Acoustical Society of America. (印刷中)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Training the brain to weight speech cues differently.

    • Author(s)
      Sari Ylinen, Maria Uther, Anti Latvala, Sara Vespalainen, Paul Iverson, Reiko Akahane-Yamada, and Risto Naatanen.
    • Journal Title

      Journal of Cognitive Neuro Science. (査読中)

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Learning non-native speech contrasts.2008

    • Author(s)
      山田玲子
    • Organizer
      The 8th phonetics Conference of China and International Symposium on Phonetic Frontiers, Special Session entitled "Second Language Learning and Speech Information Processing."
    • Place of Presentation
      北京
    • Year and Date
      2008-04-20
  • [Presentation] 第二言語の音声学習 : 基礎研究と教材への応用-ボトムアップメソードの重要性とATR CALL-(招聘講演)2007

    • Author(s)
      山田玲子
    • Organizer
      日本SGIソリューション・キュービック・フォーラム
    • Place of Presentation
      ウェスティンホテル東京(東京都)
    • Year and Date
      2007-06-15
  • [Presentation] 第二言語の音声学習研究と教材への応用(招聘講演)2007

    • Author(s)
      山田玲子
    • Organizer
      外国語教育メディア学会(LET)関西支部2007年春季研究大会
    • Place of Presentation
      武庫川女子大学(兵庫県)
    • Year and Date
      2007-05-12

URL: 

Published: 2010-02-04   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi