2008 Fiscal Year Final Research Report
Development of lessons for knowledge-building curriculum in the time for integrated studies
Project/Area Number |
17300266
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
|
Research Institution | Shizuoka University |
Principal Investigator |
OSHIMA Jun Shizuoka University, 情報学部, 教授 (70281722)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
INAGAKI Shigenori 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (70176387)
|
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
OSHIMA Ritsuko 静岡大学, 情報学部, 准教授 (70377729)
MURAYAMA Isao 静岡大学, 教育学部, 教授 (40210067)
YAMAGUCHI Etsuji 宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (00324898)
NAKAYAMA Hayashi 宮崎大学, 教育文化学部, 准教授 (90237470)
SAKAMOTO Miki 神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (90293729)
TAKENAKA Makiko 大分大学, 教育福祉科学部, 准教授 (70381019)
|
Project Period (FY) |
2005 – 2008
|
Keywords | 知識構築カリキュラム |
Research Abstract |
本論文の目的は, 認知科学および学習科学研究が日本の教育にいかに貢献し得るかについて論じることであった.まず, 著者らの展開するデザイン研究を紹介し, 学習科学研究が日本教育システムにどのように貢献しているかを具体的に示す.さらに, 教師教育においてデザイン研究実践を適用することで, これまで以上に教師の資質を向上させる可能性を提言する.そして最後に, これから目指すべき未踏の教育システムのあり方と, それを支える教育研究の行方について考える.
|
-
-
-
-
[Journal Article] Knowledge-building activity structures in Japanese elementary science pedagogy2006
Author(s)
Oshima, J., Oshima, R., Murayama, I., Inagaki, S., Takenaka, M., Yamamoto, T., Yamaguchi, E., & Nakayama, H.
-
Journal Title
ijCSCL 1(2)
Pages: 229-246
-
[Journal Article] Changing Teacher's Epistemological Perspectives : A Case Study of Teacher-Researcher Collaborative Lesson Studies in Japan.2006
Author(s)
Oshima, J., Horino, R., Oshima, R., Yamamoto, T., Inagaki, S., Takenaka, M., Yamaguchi, E., Murayama, I., & Nakayama, H.
-
Journal Title
Teaching Education 17(1)
Pages: 43-57
-
-
-
-
[Presentation] Scientific argument in written discourse with task requirements triggering different epistemic agency
Author(s)
Oshima, J., Oshima, R., Murayama, I., Inagaki, S., Yamamoto, T., Fujimoto, M., Takenaka, M., Yamaguchi, E., Nakayama, H., & Sakamoto, M.
Organizer
Paper presented at IKIT 2006
-
-