• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2008 Fiscal Year Final Research Report

Life history interview of teachers in Gunma prefecture

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17530586
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionToyo University (2008)
Takasaki University of Health and Welfare (2005-2007)

Principal Investigator

HIRANO Kazuhiro  Toyo University, 国際地域学部, 教授 (50348132)

Project Period (FY) 2005 – 2008
Keywords教育史
Research Abstract

科研費補助金の助成を受ける以前からのものも含めて30名の群馬の小・中・高の教師の公開インタビューを実施し、参加者が10名に満たない時もあったが、多い時は50名を超える一般市民も含めた参加者たちと共に、「語り」を触媒とする地域における意味生成の実験的空間を創出・維持してきている。その貴重な記録は、「戦後教育史学習会ニュース」というかたちで学習会を支える会員たちに郵送され、さらにそれを製本した「年報戦後教育史を学ぶ」も3冊が刊行済みで、4冊目もすでに編集を終え、印刷・製本を待つばかりになっている。2009年3月にはシンポジウム「日本の教師の歩んできた道」を開催し、北海道における「教師の学校」の実践・研究との交流を通じて、教師のライフヒストリーの語り・聞き取りの研究的実践の現段階における成果と課題を確認した。

  • Research Products

    (6 results)

All 2009 2007 2005

All Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Presentation] 教師のライフヒストリー公開インタビューの成果と課題2009

    • Author(s)
      平野和弘
    • Organizer
      日本教師教育学会第19回研究大会(発表決定)
    • Place of Presentation
      弘前大学
    • Year and Date
      20091000
  • [Presentation] 教師のライフヒストリーを聴く市民学習会は地域を励ますか2005

    • Author(s)
      平野和弘, 船橋聖一, 萩原慧, 橋本寛文
    • Organizer
      日本教育学会第64回大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      20050800
  • [Book] 年報(2007)戦後教育史を学ぶ2009

    • Publisher
      群馬県高校教育研究所(発行決定)
  • [Book] 日本の教師の歩んできた道報告集2009

    • Author(s)
      平野和弘編
    • Total Pages
      84
    • Publisher
      シンポジウム
  • [Book] 年報(2006)戦後教育史を学ぶ2007

    • Total Pages
      387
    • Publisher
      群馬県高校教育研究所
  • [Book] 年報(2006)戦後教育史を学ぶ2005

    • Total Pages
      396
    • Publisher
      群馬県高校教育研究所

URL: 

Published: 2010-06-10   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi