• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2007 Fiscal Year Annual Research Report

アフリカにおける民主化プロセスと市民教育

Research Project

Project/Area Number 17681029
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

山田 肖子  Nagoya University, 大学院・国際開発研究科, 准教授 (90377143)

Keywords民主化 / 市民性教育 / 政治学 / 教育社会学 / アフリカ
Research Abstract

本研究は、高等学校レベルの学校現場において、市民教育がどのように行われているか、そのなかで、「市民」というものが教師と生徒によってどのように認識、伝達され、生徒によって内部化されているかを理解することを目的とする。市民教育は、独立の科目として教えられる場合、社会科や道徳などの中で扱われる場合、課外活動や社会教育の中で扱われる場合があり、国によって多様である。そこで、本研究では、事例調査を重視し、エチオピア、ガーナ、ケニアで学校ベースの調査を行ってきた。
最終年度である平成19年度は、最終段階として、3カ国で個別に行ってきた研究を比較し、「アフリカの市民教育」として共通の経験や特色を抽出することを試みた。また、アフリカの価値観形成における教育の役割が、日本を含む諸外国の教育援助にどのような意味を持つかについても検討した。
市民性教育の実施状況や、市民性教育自体の社会的意味合い、カリキュラム内容などが国によって大きく異なるため、比較が非常に難しかったが、特に各国の政治変動、選挙などの動向と教育の関わりが大きいことが分析から把握されたため、教育社会学の視点からだけでなく、アフリカ地域を専門とする政治学者、人類学者との学際的協同が必要であるとの認識を得た。本調査の第二フェーズに生かしたい。
各国の調査結果に基づき、現地研究協力者とともにワークショップを行い、報告書執筆打ち合わせも行なった。現在、各国の報告書を1冊の報告書として取りまとめ中である。

  • Research Products

    (10 results)

All 2008 2007

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Educational Borrowing as Negotiation: Reexamining the influence of American black industrial education model on British colonial education in Africa2008

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Comparative Education 44(1)

      Pages: 21-37

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ガーナの後期中等教育にかかる家計支出-目に見える支出と見えない支出2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Journal Title

      国際開発研究 16(1)

      Pages: 1-18

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Making Sense Of The EFA From A National Context-Its Implementation, And Impact on Households In Ethiopia-2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Baker, David P. and Alexander W. Wiseman (Eds), Education for All: Global promises, national challenges

      Pages: 453-491

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Local meanings of Education for All and Adoption of the EFA goals2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada, 他5名
    • Organizer
      The 9th UKFIET International Conference on Education and Development
    • Place of Presentation
      英国オックスフォード
    • Year and Date
      2007-09-13
  • [Presentation] 東アフリカ3カ国において『万人のための教育(EFA)』開発目標が政策に内部化されるプロセス-言説分析を中心に2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Organizer
      日本比較教育学会第43回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2007-07-01
  • [Presentation] エチオピア農村における就学拡大と社会変容:家計調査の結果から2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Organizer
      日本アフリカ学会第44回大会
    • Place of Presentation
      長崎大学
    • Year and Date
      2007-05-26
  • [Book] The local meanings of educating all and the process of adopting EFA development goals in Kenya, Tanzania, and Ethiopia2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada (Ed)
    • Total Pages
      255
    • Publisher
      National Graduate Institute for Policy Studies
  • [Book] アフリカにおける職業・産業人材育成(TVET)-需要への包括的対応に向けて-2007

    • Author(s)
      山田肖子・松田徳子
    • Total Pages
      79
    • Publisher
      国際協力機構
  • [Book] 万人のための教育(Education for All: EFA)」国際開発目標が途上国内で持つ意味-エチオピア国における政府と家計へのインパクト-2007

    • Author(s)
      山田 肖子
    • Total Pages
      26
    • Publisher
      政策研究大学院大学
  • [Book] Vocational and Industrial Human Resource Development through TVET in Africa: Changing Assistance Environments and Human Resource Demands.2007

    • Author(s)
      Shoko Yamada & Noriko Mazda
    • Total Pages
      80
    • Publisher
      Japan International Cooperation Agency and GRIPS

URL: 

Published: 2010-02-04   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi