• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2005 Fiscal Year Annual Research Report

プロセス・ライティング指導が大学生のライティング能力に及ぼす影響

Research Project

Project/Area Number 17720140
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

保田 幸子  早稲田大学, 国際教養学術院, 助手 (60386703)

Keywordsargumentative writing / contrastive rhetoric / Toulmin's model of argument / warrant / Japanese ESL students / writing process / second language writing / ESL writing
Research Abstract

平成17年度は、英語による論証文に焦点を当て、学習者が論証文作成過程にいて、どのような問題に直面しているかについて分析した。分析には、Toulmin's model of argumentを使用し、学習者が書いた論証文を以下の五つの要因から評価し、弱点は主にどこにあるのかを調査した。(1)claim(主張);(2)reason(理由);(3)warrant(根拠、理由の裏づけ);(4)development(展開);(5)language(言語)である。
分析の結果、明らかになったことは以下の通りである。学習者が論証文の中で最も難しいと感じている点、また、最も弱いと評価された要因は、「根拠、理由の裏づけ(warrant)」である。つまり、多くの学習者は、主張をしてその理由を述べることは(claim→reason)は比較的容易にできるが、その埋由を裏付ける十分な根拠を示すことができない。この裏づけの欠落により、全体の展開(development)が、論理を欠いたものになってしまう。
今後、日本人に向けた論証文指導においては、この「根拠、裏づけ」の方法を具体例などを示しながら十分に指導する必要がある。根拠や裏づけは、自身の主張をサポートする上で最も重要になる部分である。裏づけの力をしっかりと身につけることができれば、それは様々な情報があふれる昨今において自身の研究に必要なデータを収集できる力(information literacy)につながるであろうし、広く、論理的思考能力を育成することにもつながるはずである。

  • Research Products

    (5 results)

All 2006 2005 2004

All Journal Article (5 results)

  • [Journal Article] Japanese students' argumentative writing : Characteristic weaknesses and developmental factors2006

    • Author(s)
      Yasuda, Sachiko
    • Journal Title

      KATE Journal (in press)

  • [Journal Article] First Moves : An introduction to academic writing in English2006

    • Author(s)
      Yasuda, Sachiko
    • Journal Title

      The Language Teacher (in press)

  • [Journal Article] Different activities in the same task : Activity theory approach to ESL writing process2005

    • Author(s)
      Yasuda, Sachiko
    • Journal Title

      JALT Journal 27,2

      Pages: 135-164

  • [Journal Article] Toward an understanding of L2 writers' composition process : An expianatory study of Japanese ESL students2005

    • Author(s)
      Yasuda, Sachiko
    • Journal Title

      Waseda Global Forum 1

      Pages: 61-79

  • [Journal Article] Revising strategies in ESL academic writing : A case study of Japanese postgraduate students' writers2004

    • Author(s)
      Yasuda, Sachiko
    • Journal Title

      Journal of Asian Pacific Communication 14,1

      Pages: 91-112

URL: 

Published: 2007-04-02   Modified: 2016-04-21  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi