2021 Fiscal Year Final Research Report
Panel data studies of class-size impact on the transition of academic achievement and motivation
Project/Area Number |
17H01012
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | National Institute for Educational Policy Research |
Principal Investigator |
Yamamori Koyo 国立教育政策研究所, 初等中等教育研究部, 総括研究官 (60370079)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
中島 健一郎 広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (20587480)
萩原 康仁 国立教育政策研究所, 教育課程研究センター基礎研究部, 総括研究官 (30373187)
徳岡 大 高松大学, 発達科学部, 講師 (80780642)
草薙 邦広 県立広島大学, 地域創生学部, 准教授 (60782620)
大内 善広 城西国際大学, 福祉総合学部, 准教授 (00454009)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | クラスサイズ / 学級規模 / 学力 / 学習意欲 / 経年変化 / パネル調査 |
Outline of Final Research Achievements |
We created academic achievement and motivation panel data of elementary school first year through junior high school second year students (includes maximum of eight years, 195 primary schools, 78 junior high schools, 6,509 students), and examined class-size or class-size change accompanying their school transitions impacts on academic achievement or motivation trends. We revealed both larger class-size and class-size enlargement after they transited to junior high school seemed to have negative impact on individual trends in academic achievement or motivation.
|
Free Research Field |
教育心理学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学術的意義として,特に以下2点が挙げられる。(1)日本では明らかとなっていなかった,クラスサイズが小学校在籍期間中の児童の学力及び学習意欲の推移に与える影響が明らかになったこと。(2)国内外で明らかとなっていなかった,学校移行にともない生徒が経験するクラスサイズの変動が学力及び学習意欲の推移に与える影響が明らかになったこと。社会的意義としては,特に中学校のクラスサイズ(学級編制基準)を議論するための知見群が提供された点が挙げられる。
|