2022 Fiscal Year Final Research Report
A global comparative study of the changing media system in the era of SNS as news sources
Project/Area Number |
17H01833
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Library and information science/Humanistic social informatics
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Hayashi Kaori 東京大学, 大学院情報学環・学際情報学府, 教授 (40292784)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | ニュース / 国際比較 / ソーシャルメディア利用 / ジャーナリズム / メディア論 / ジェンダー |
Outline of Final Research Achievements |
With the rapid proliferation of the Internet, many people selectively read news on so-called social media platforms such as Facebook and Twitter, outside the realms of conventional mass media. This means that news appears in the same flow of information as private chats and intimate conversations. This study conducted semi-structured interviews in five countries (Argentina, Finland, Israel, Japan, and the United States) to explore the transformation of the ways in which people receive and consume news. It discovered changes in their sense of trust in news and their normative political consciousness in democratic societies. At the same time, it identified unchanged aspects to which people are accustomed, such as the gendered ways they use mass media at home. The project resulted in a number of presentations at conferences, articles including six papers in reputable English journals. We won three international awards and the principal investigator published a book in Japanese.
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Free Research Field |
メディア・ジャーナリズム研究
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「ニュース」は、民主的かつ健全な市民社会運営のために不可欠な知識・情報であり、マスメディアは、そのために発達した近代社会のシステムである。インターネットの急速な普及で、この近代のシステムが大きく変動しており、ニュースのコンテンツや情報提供の手段、受容環境にまで及んでいる。これに伴い、従来のメディア研究の知見も大きく変更を迫られている。本研究では、ネットの普及によってニュースの受容方法やメディアのイメージが変化していることを実証的に捉えるとともに、従前のマスメディアを中心としたメディア研究の知見の見直しを図り、総合的に民主主義社会を支える情報流通システムについて、国際的な観点から検討している。
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