• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Research on cross-referential learners' corpora of English, Chinese and Japanese though international educational collaboration at secondary and tertiary levels

Research Project

Project/Area Number 17H02357
Research InstitutionTokyo University of Foreign Studies

Principal Investigator

望月 圭子  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (90219973)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根岸 雅史  東京外国語大学, 大学院総合国際学研究院, 教授 (50189362)
申 亜敏  東京外国語大学, 国際日本研究センター, 研究員 (40723276)
野村 恵造  東京女子大学, 現代教養学部, 教授 (60172813)
石川 慎一郎  神戸大学, 大学教育推進機構, 教授 (90320994)
赤堀 侃司  公益財団法人学習情報研究センター, その他部局等, その他 (80143626)
于 康  関西学院大学, 国際学部, 教授 (90309401)
小柳 昇  東京外国語大学, 国際日本研究センター, 研究員 (40705860)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywords高校生英語スピーキング・英作文縦断的研究 / CEFR準拠英語対話能力の評価 / ICTを用いた発信型外国語教育開発 / 英語・中国語・日本語学習者コーパス / 学習者の母語の認知体系と第二言語習得の相関性 / テンス・アスペクトの第二言語習得 / AIによる英作文添削・解説文付与システム開発 / 脳科学的視点からみたICT教育とリアル教育比較
Outline of Annual Research Achievements

第一に、「高校生英語スピーキング・英作文縦断的研究」では、長野県上田高校・徳島県城東高校の高校生50名の協力を得て、20か月の英語自然対話スピーキング映像・英作文の縦断的データを収集し、データベース化を行った。さらに、スピーキングの縦断的成長を「正確性」「複雑性」「流暢性」及びCefr-Jの視点から分析するデータ基盤を構築した。
第二に、高大連携の英語スピーキング教育研究を高校教員と協働で行い、研究成果を、全国英語教育学会弘前大会で共同発表した。さらに、上記2高校他、東京都教育委員会・東京都立西高校の英語教育関係者と一般公開ワークショップを行い、ICTを用いた発信型外国語教育開発について議論、その発表資料をウェブ上で一般公開した。
第三に、英語・中国語・日本語学習者コーパスに基づく第二言語習得研究者間の国際連携構築のために、International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciencesを主催、その研究資料をウェブ公開し、米国・中国・台湾・香港の研究者とのネットワーク確立、国際出版準備を行った。
第四に、英語・中国語・日本語学習者コーパスを用いて、母語が異なる学習者の産出を双方向に研究し、テンス・アスペクト・モダリティの文法の習得が、超級においても習得が困難であることを発見した。英・中・日本語の双方向学習者コーパスに基づく第二言語習得研究を推進するため、米国の第二言語習得の研究者を招聘し、国際ワークショップを行い、国立国語研究所「多言語母語の日本語学習者横断コーパス」研究とも連携し、学習者の母語と第二言語習得の相関性の研究を開始、2020年度からの科研での効果的な教授法開発の基盤形成を行った。

Research Progress Status

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和元年度が最終年度であるため、記入しない。

Remarks

(1)では、国際共同出版を目的に、国際連携による英語・中国語・日本語の第二言語習得研究について、学習者コーパス・脳科学の立場から議論した国際シンポジウムの16発表資料が公開されている。(2)は、高大・産学連携による英語スピーキング教育・多文化共生教育について、中学・高校・大学・英語教育企業のそれぞれの立場から議論した7発表資料が公開されている。

  • Research Products

    (51 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 10 results,  Invited: 2 results) Book (10 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (2 results)

  • [Int'l Joint Research] University of California, Los Angeles/San Francisco State University/Case Western Reserve University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of California, Los Angeles/San Francisco State University/Case Western Reserve University
  • [Int'l Joint Research] University of Leeds(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      University of Leeds
  • [Int'l Joint Research] Beijing Language and Culture University(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      Beijing Language and Culture University
  • [Int'l Joint Research] National Taiwan University/National Taiwan Normal University(その他の国・地域  台湾)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      National Taiwan University/National Taiwan Normal University
  • [Int'l Joint Research] The Chinese University of HongKong/University of Macau(その他の国・地域  香港/マカオ)

    • Country Name
      その他の国・地域
    • Counterpart Institution
      The Chinese University of HongKong/University of Macau
  • [Journal Article] 日本語・英語・中国語双方向学習者コーパスにみられるテンス・アスペクトの習得2020

    • Author(s)
      望月圭子・申亜敏・小柳昇
    • Journal Title

      日本語・日本学研究

      Volume: 10 Pages: 137 -152

    • DOI

      10.15026/9461910.15026/94619

    • Open Access
  • [Journal Article] L1 Influence on Use of Tense/Aspect by Chinese and Japanese Learners of English2020

    • Author(s)
      Newbery-Payton, Laurence , Mochizuki, Keiko
    • Journal Title

      Learner Corpus Studies in Asia and the World 4

      Volume: 4 Pages: 67- 93

    • DOI

      10.24546/81011994

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 英語学習者コーパス研究の現状と課題2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      Fundamental Review電子情報通信学会 基礎・境界ソサイエティ誌

      Volume: 12(4) Pages: 280-289

    • DOI

      10.1587/essfr.12.4_280

    • Open Access
  • [Journal Article] コーパス調査に基づく「文体・位相・語感」の記述の可能性―日本語学習者のための発信型辞書の開発を見据えて―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      語彙・辞書研究会第56回研究発表会予稿集(三省堂)

      Volume: 56 Pages: 8-21

    • Open Access
  • [Journal Article] 習得研究の資料としての学習者コーパスの可能性と課題2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      第30回第二言語習得研究会(JASLA)全国大会予稿集

      Volume: 30 Pages: 106-111

  • [Journal Article] The ICNALE Spoken Dialogue: A new dataset for the study of Asian learners’ performance in L2 English interviews2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Journal Title

      English Teaching (Korean Association of Teachers of English)

      Volume: 74(4) Pages: 153-177

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 人手校閲及び自動校閲による学習者英作文の修訂結果の比較―ICNALE Edited Essaysのデータを用いて―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Journal Title

      Journal of Corpus-based Lexicology Studies(英語コーパス学会語彙研究会)

      Volume: 2 Pages: 31-49

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] チューリングテストによるAIと人の 特徴分析の予備的研究2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      AI時代の 教育学会

      Volume: 1 Pages: 1-6

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 授業におけるICT活用と情報教育2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Journal Title

      電子情報通信学会 通信ソサイエティマガジン

      Volume: 13 Pages: 86-91

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「まずは調査方法について明らかにしておく。」間違いはどこに?2019

    • Author(s)
      于 康
    • Journal Title

      《日語偏誤与日語教学研究》

      Volume: 4 Pages: 191-200

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] The CEFR: Learning, teaching, assessment in Europe and beyond2020

    • Author(s)
      Barry O’Sullivan, Masashi Negishi, Meg Malone
    • Organizer
      The CEFR: a road map for future research and development
  • [Presentation] How Linguistic Typology Affects Second Language Acquisition of “Boundedness” in Chinese: Insights from Learners' Corpora of Chinese2019

    • Author(s)
      Keiko Mochizuki and Zhang Zheng
    • Organizer
      International Association of Chinese Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] English Learner Dialogue Corpus and Applications2019

    • Author(s)
      Keiko MOCHIZUKI, Laurence NEWBERY-PAYTON, ZHANG Zheng, Kaoru IMAI, Yuri AMANO, Kana SHIMOTORI, Tomohito NAKANO, Maksim TIKHONENKO, Masaki MURAI and Yuna YAMAMOTO
    • Organizer
      International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring Japanese as a Lingua Franca through Long Distance Education Tagging and Analyzing Conversation Data2019

    • Author(s)
      Noboru OYANAGI, Yukie KOBAYASHI, Keiko MOCHIZUKI and Kana SHIMOTORI
    • Organizer
      International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語と中国語のアスペクト複合動詞の習得:学習者コーパスからの知見2019

    • Author(s)
      望月 圭子
    • Organizer
      国際ワークショップ「日本語の習得:テンス・アスペクト」
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interactive English Speaking Education Through ICT: Collaborations Among High School, University and Industry2019

    • Author(s)
      Keiko MOCHIZUKI, ZhangZHENG, Mie HOSHIZAWA, Yurie KAWANO and Yuri AMANO
    • Organizer
      The Japan Association of College English Teachers, Kanto Chapter
  • [Presentation] 高校・大学・産学連携のICT英語ライティン グ・スピーキング教育2019

    • Author(s)
      望月圭子・張正・ローレンスニューベリーペイトン ・ 矢嶋直美・ 望月吉弥
    • Organizer
      一般公開ワークショップ「高校・大学・産学連携の英語スピーキング教育」
  • [Presentation] L1 Influence on Use of Tense/Aspect by Chinese and Japanese Learners of English2019

    • Author(s)
      Newbery-Payton Laurence and Mochizuki Keiko
    • Organizer
      ESRC-AHRC UK-Japan SSH Connection Grants Seminar LCSAW (Learner Corpus Studies in Asia and the World) 4th Meeting Kobe Joint Conference 2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 中国語のアスペクト・モダリティの習得: 学習者コーパスからの知見2019

    • Author(s)
      望月圭子
    • Organizer
      日本中国語学会第69回全国大会
  • [Presentation] L2 Fluency and Body Language Use of Asian Learners of English A Study Based on the ICNALE Spoken Dialogue2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      2019 Joint Conference of Linguistic Societies in Korea & JWLLP-26
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 『BTSJ自然会話コーパス』を用いた 話者属性研究の方法について ―男女大学生の文末詞使用を例に―2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      国立国語研究所 第1回 語用論コーパス科研成果発表会 『語用論的分析のための1000人自然会話コーパス』構築の趣旨と活用法
  • [Presentation] Learner Corpus Studies and TESOL in Asia The ICNALE Project2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      2019 Joint International Conference on English Teaching and Learning in Korea
  • [Presentation] New perspectives on contrastive interlanguage analysis: An outline of the ICNALE project2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      ESRC-AHRC UK-Japan SSH Connection Grants Seminar LCSAW (Learner Corpus Studies in Asia and the World) 4th Meeting Kobe Joint Conference 2019
  • [Presentation] コーパス調査に基づく「文体・位相・語感」の記述の可能性―日本語学習者のための発信型辞書の開発を見据えて―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第56回語彙・辞書研究会
  • [Presentation] 学習者コーパスの歴史-学習者のL2 使用を総体としてとらえるために2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      ロシア語教育研究集会2019
  • [Presentation] Task Influence on Learner Speeches: An Analysis of the ICNALE Spoken Dialogue Module2019

    • Author(s)
      Ishikawa Shin'ichiro
    • Organizer
      The 28th Joint Workshop on Linguistics and Language Processing
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] L2の発信力って結局なんなのだろう―学習者コーパス研究の10 余年をふりかえって―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      日英言語文化学会第73回定例研究会
  • [Presentation] 習得研究の資料としてのLCの可能性と課題―規模の制約と一般化の制約をめぐって―2019

    • Author(s)
      石川慎一郎
    • Organizer
      第二言語習得研究会(JASLA)第30回全国大会
  • [Presentation] Gathering a Posteriori Validity Evidence of a Computer-based Speaking Test for Japanese University Admission2019

    • Author(s)
      Yujia ZHOU, Jamie DUNLEA, Masashi NEGISHI, Barry O’SULLIVAN, Asako YOSHITOMI
    • Organizer
      日本言語テスト学会(JLTA)第 22 回(2019年度)全国研究大会
  • [Presentation] High School Students’ Perceptions of a Computer-based Speaking Test for Japanese university admission2019

    • Author(s)
      Zhou Yujia, Masashi Negishi, Asako Yoshitomi
    • Organizer
      第2回JAAL in JACET 学術交流集会
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Assigning CEFR and CEFR-J levels to Lexile measures: A corpus-based approach2019

    • Author(s)
      Satoru Uchida, Masashi Negishi
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language assessment transition in a Japanese university2019

    • Author(s)
      Yujia Zhou, Kevin Rutherford, Judith Fairbairn, Jamie Dunlea, Masashi Negishi, Barry O’Sullivan
    • Organizer
      New Directions English Language Assessment Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Learner Corpus Studies in Asia and the World Vol.42020

    • Author(s)
      Ishikawa, Shin'ichiro et.al.
    • Total Pages
      124
    • Publisher
      Kobe University
  • [Book] ジェンダーと英語教育―学際的アプローチ―2020

    • Author(s)
      石川 有香、相川 真佐夫、石川 慎一郎、江利川 春雄、小林 直美、原 隆幸、トニー・ブルース、森住 衛、矢野 円郁
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大学教育出版
    • ISBN
      978-4-86692-081-8
  • [Book] 日本語学習者コーパスI-JAS入門2020

    • Author(s)
      迫田 久美子、石川 慎一郎、李 在鎬
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      978-4-87424-825-6
  • [Book] 教材・テスト作成のための CEFR-J リソースブック2020

    • Author(s)
      投野由紀夫、根岸雅史
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246353
  • [Book] NEW CROWN 1―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      147
    • Publisher
      三省堂
  • [Book] NEW CROWN 2―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      125
    • Publisher
      三省堂
  • [Book] NEW CROWN 3―ENGLISH SERIES New Edition2020

    • Author(s)
      根岸雅史他
    • Total Pages
      129
    • Publisher
      三省堂
  • [Book] AI時代を生きる子供たちの資質・能力 新学習指導要領に対応2019

    • Author(s)
      赤堀侃司
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      ジャムハウス
    • ISBN
      9784906768622
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第4巻 日語複合助詞的偏誤研究 上2019

    • Author(s)
      于康他
    • Total Pages
      239
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      978-7-5178-3427-4
  • [Book] 日語偏誤与日語教学研究叢書 第5巻 日語複合助詞的偏誤研究 下2019

    • Author(s)
      于康他
    • Total Pages
      242
    • Publisher
      浙江工商大学出版社
    • ISBN
      978-7-5178-3523-3
  • [Remarks]

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/sla-en/sla2019/

  • [Remarks]

    • URL

      http://www.tufs.ac.jp/ts/personal/mkeiko/ict/

  • [Funded Workshop] International Symposium on Diverse Approaches to Second Language Acquisition: Learner Corpora, Evaluation and Brain Sciences 20192019

  • [Funded Workshop] 国際ワークショップ「日本語の習得:テンス・アスペクト」2019

URL: 

Published: 2021-01-27   Modified: 2022-08-22  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi