• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Development of efficient teaching method of English based on the results of SLA research

Research Project

Project/Area Number 17H02358
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

白畑 知彦  静岡大学, 教育学部, 教授 (50206299)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小川 睦美  日本大学, 商学部, 講師 (40733796)
横田 秀樹  静岡文化芸術大学, 文化政策学部, 教授 (50440590)
須田 孝司  静岡県立大学, 国際関係学部, 准教授 (60390390)
近藤 隆子  静岡県立大学, 国際関係学部, 助教 (60448701)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords英語教育 / 第二言語習得 / 無生物主語構文 / 非対格動詞構文 / wh疑問文 / 語彙習得 / 明示的指導の効果検証
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、著作として、『第二言語習得研究モノグラフシリーズ』 第3巻と第4巻を上梓することができた(白畑知彦・須田孝司編)くろしお出版 (2019年6月と2020年3月)。論文は、The acquisition of Wh-questions by Japanese learners of English: Focusing on subject Wh-questions. 2018 International Conference on Bilingual learning and Teaching (ICBLT): E-proceedings, 153-157. The Open University of Hong Kong. June, 2019、Optimizing Second Language Vocabulary Learning with English Word Tests. Studies in Subject Development, Vol. 8, pp. 29-38. March 31, 2020.Effects of explicit instruction on intransitive and transitive verbs in L2 English: with a special focus on non-instructed verbs. ARELE (Annual Review of English Language Education). Vol.31, pp.81-96.2020年3月31日、3本を発表した。口頭発表は10本できた。
特に、本研究代表者が編者となった書物が2冊刊行できたことは大きな研究成果であった。このように、2019年度は研究成果を出し、積極的に国内外で研究発表できたと自負している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

研究代表者が編集担当した著作が2本刊行されたこと。さらに、研究者5名が連名となり、共同でいくつかの研究論文を発表できたこと。そして、海外の国際会議も含めて、研究成果を口頭発表で11本発表できたことなどを加味すると、当初の計画以上に進展していると言って差し支えないと思う。

Strategy for Future Research Activity

本年2020年度は、研究の最終年度であり、まとめの年でもあるため、4年間の研究成果を書籍として刊行する作業を中心に行っていきたい。本の目次案はすでに決定し、担当個所も承諾しているため、執筆の準備は整っている。会議はコロナウィルスのため面談ではできないが、遠隔システムを使用して随時行っていく。

  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] Optimizing Second Language Vocabulary Learning with English Word Tests2020

    • Author(s)
      Kodama, K. & Shirahata, T.
    • Journal Title

      共同教科開発学論集

      Volume: 8 Pages: 29-38

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Effects of explicit instruction on intransitive and transitive verbs in L2 English: with a special focus on non-instructed verbs2020

    • Author(s)
      Kondo, T., Shirahata, T., Suda, K., Ogawa, M. & Yokota, H.
    • Journal Title

      ARELE

      Volume: 31 Pages: 81-96

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The acquisition of Wh-questions by Japanese learners of English: Focusing on subject Wh-questions2019

    • Author(s)
      Shirahata, T., Yokota, H., Suda, K., Kondo, T. & Ogawa, M.
    • Journal Title

      2018 International Conference on Bilingual learning and Teaching (ICBLT): E-proceedings

      Volume: - Pages: 153-157

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Effects of Animacy in Second Language Acquisition2019

    • Author(s)
      Ayano OTAKI, Tomohiko SHIRAHATA, Takako KONDO, Koji SUDA, Mutsumi OGAWA & Hideki YOKOTA
    • Organizer
      Japan Second Language Association (J-SLA)2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] どんな時に日本語での指導が必要になるか2019

    • Author(s)
      白畑知彦
    • Organizer
      英語教育総合学会
    • Invited
  • [Presentation] A COMPARISON OF TWO APPROACHES TO TEACHING COUNT AND MASS NOUNS: A NOUN CLASSIFICATION AND A COGNITIVE LINGUISTIC APPROACH2019

    • Author(s)
      Ogawa, M., Shirahata, T., Suda, K., & Kondo, T. & Yokot, H.
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
  • [Presentation] Language Proficiency and Instructional Effects: ACognitive Linguistic Approach to the Count-Mass Distinction2019

    • Author(s)
      Ogawa, M., Shirahata, T., Yokota, H., Suda, K. & Kondo, T.
    • Organizer
      ICLC 15 (International Cognitive Linguistic Conference)
  • [Presentation] Long-term effects of explicit instruction on the count-mass distinction in English: A cognitive linguistic approach2019

    • Author(s)
      Mutsumi Ogawa, Tomohiko Shirahata, Koji Suda, Takako Kondo & Hideki Yokota.
    • Organizer
      全国英語教育学会
  • [Presentation] Effects of explicit instruction on intransitive and transitive verbs in L2 English2019

    • Author(s)
      Kondo, T. Shirahata, K. Suda, M. Ogawa, & H. Yokota.
    • Organizer
      全国英語教育学会
  • [Book] 第二言語習得研究の波及効果(第二言語習得研究モノグラフシリーズ4)2020

    • Author(s)
      白畑知彦・須田孝司(編)
    • Total Pages
      220ページ
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      978-4-87424-826-3
  • [Book] 言語習得研究の応用可能性(第二言語習得研究モノグラフシリーズ3)2019

    • Author(s)
      白畑知彦・須田孝司(編)
    • Total Pages
      246ページ
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      978-4-87424-806-5

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi