• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Annual Research Report

Theoretical and Empirical Research on Sentence Processing and Comprehension among Heritage Language Speakers and Second Language Learners

Research Project

Project/Area Number 17H02365
Research InstitutionChuo University

Principal Investigator

平川 眞規子  中央大学, 文学部, 教授 (60275807)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 武田 和恵  文教大学, 文学部, 教授 (10331456)
Snape Neal  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 教授 (10463720)
福田 倫子  文教大学, 文学部, 教授 (20403602)
Matthews John  中央大学, 文学部, 教授 (80436906)
梅田 真理  群馬県立女子大学, 国際コミュニケーション学部, 准教授 (80620434)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords第二言語 / 継承語話者 / 言語処理 / 意味理解 / 再帰代名詞 / 眼球運動測定 / 自己ペース読み実験 / 関係節
Outline of Annual Research Achievements

本研究プロジェクトは、第二言語学習者と継承語話者の言語習得および文法知識と意味理解に焦点をあて、理論的および実証的研究を行ってきた。最終年度の主な研究成果は以下である。
1)日本語母語話者による日本語の文処理過程について、再帰代名詞の先行詞解釈(長距離束縛、主語指向性)と数量詞の解釈(目的語指向性)について、前年度までにオンラインタスク(眼球運動測定・自己ペース読み)とオフラインタスク(絵を用いた真偽値判断)を用いた実験を立案した。実験結果を基に、言語知識と即時処理について検討し、国際学会でその成果を発表した。
2)米国に在住する日本語継承語話者を対象に(1)同様の調査を行い、日本語母語話者との類似点や相違点について、多角的に検討した。この成果は研究終了後に国際学会で発表予定である。
3)日本に在住する中国語を母語とする上級日本語学習者を対象に(1)同様の調査を行い、日本語母語話者との類似点と相違点について、多角的に検討した。また、日本語を母語とする中級ー上級中国語学習者と中国語母語話者を対象に、中国語の再帰代名詞と先行詞の間の長距離束縛における阻止効果について、複数のオフラインタスクを用いて調査した日本語および中国語の第二言語学習者の結果を比較検討し、日中語の母語話者および第二言語学習者の意味解釈における類似点と相違点を明らかにした。国際学会でその成果を発表した。
4)日本人英語学習者を対象に、英語の関係節の産出実験を行い、目的語関係節における介在効果を検証した。

Research Progress Status

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和2年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (11 results)

All 2023 2022 2021 2020

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Presentation] Re-examination of the interpretation of L2 Japanese reflexives by Chinese L1 learners: Empathy, logophoricity, and the blocking effect.2022

    • Author(s)
      Umeda, M., Hirakawa, M., Suzuki, K., Fukuda, M., Takeda, K., Matthews, J., and Snape, N
    • Organizer
      Poster presented at the 16th Generative Approaches to Second Language Acquisition Conference (GASLA 16). The Norwegian University of Science and Technology (NTNU): Trondheim, Norway. May 12, 2022.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The blocking effect in the interpretation of Chinese reflexives by L1 Japanese learners.2022

    • Author(s)
      Umeda, M., Hirakawa, M., Suzuki, K., Fukuda, M., Takeda, K., Matthews, J., and Snape, N
    • Organizer
      Poster presented at the 31st Conference of the European Second Language Association (EuroSLA 31). University of Fribourg: Fribourg, Switzerland. August 26, 2022.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Language proficiency and children’s iconic gesture.2022

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko.
    • Organizer
      Invited talk at Language Acquisition, Multilingualism, and Teaching (LAMiNATE). Lund University, Sweden. November 29, 2022.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Acquisition of attributive modification by Japanese learners of English.2022

    • Author(s)
      Hirakawa, Makiko
    • Organizer
      Invited talk at Center for Languages and Literature. Lund University, Sweden. December 1, 2022.
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Processing the interpretation of long distance and local anaphora with subject and object antecedents in Japanese.2021

    • Author(s)
      Matthews, J., Hirakawa, M., Suzuki, K., Umeda, M., Takeda, K., Fukuda, M., and Snape, N
    • Organizer
      Paper presented a the Acquisition and Processing of Reference and Anaphora Resolution (APRAR2020). The Palace of the Academies: Brussels, Belgium (Online). May 19, 2021.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Offline judgment and online processing in interpreting floating numeral quantifiers among native speakers of Japanese.2021

    • Author(s)
      Hirakawa, M., Matthews, J., Suzuki, K., Umeda, M., Takeda, K., Fukuda, M., and Snape, N.
    • Organizer
      Paper presented at the 3rd International Conference on Theoretical East Asian Psycholinguistics (ICTEAP-3). National Tsing Hua University: Hsin-chu, Taiwan (Online). November 20-21, 2021.
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 言語理論・言語獲得理論から見たキータームと名著解題2023

    • Author(s)
      遊佐 典昭、小泉 政利、野村 忠央、増冨 和浩 (梅田真理、スネイプ・ニール、平川眞規子、分担執筆)
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      978-4-7589-2382-8
  • [Book] 言語の獲得2:第二言語の獲得『言語研究の世界」(pp. 171-186)2022

    • Author(s)
      磯部美和・平川眞規子(大津 由紀雄、今西 典子、池内 正幸、水光 雅則、杉崎 鉱司、稲田 俊一郎、磯部 美和
    • Total Pages
      368
    • Publisher
      研究社
    • ISBN
      978-4-327-40177-1
  • [Book] 第二言語学習の心理―個人差研究からのアプローチ―2022

    • Author(s)
      福田倫子・小林明子・奥野由紀子・阿部新・岩﨑典子・向山陽子
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      くろしお出版
    • ISBN
      978-4-87424-912-3
  • [Book] 日本人英語学習者によるテンスとアスペクトの解釈:単純現在形 -s vs. 現在進行形 -ing. 『言語研究の扉を開く』(pp. 87-102)2021

    • Author(s)
      平川眞規子, 河西良治教授退職記念論文集刊行会(編)
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      開拓社
    • ISBN
      978-4-7589-2297-5
  • [Book] Post-instruction processing of generics in English by Japanese L2 learners. In Formal Linguistics and Language Education. pp. 155-178.2020

    • Author(s)
      Snape, Neal. (A. Trotzke and T. Kupisch (eds.))
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-030-39256-7

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi