• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

小売企業の仕入活動におけるプロセス革新の組織的条件に関する研究

Research Project

Project/Area Number 17H02574
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

高嶋 克義  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30197090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 南 知惠子  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
平野 光俊  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10346281)
松尾 睦  北海道大学, 経済学研究院, 教授 (20268593)
西村 順二  甲南大学, 経営学部, 教授 (60198504)
小宮 一高  兵庫県立大学, 経営学部, 教授 (90335836)
清水 信年  流通科学大学, 商学部, 教授 (70330529)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywords小売業 / 仕入活動 / プロセス革新 / マーチャンダイジング / 内部組織 / 企業間関係 / 情報化 / サプライチェーン
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、小売企業の仕入活動におけるプロセス革新を促進するための組織的条件を考察することにある。2019年度では、小売チェーン企業の仕入担当者を対象とする質問紙調査による定量的データに基づく小売企業の仕入活動におけるプロセス革新の導入に関する仮説の検証を行い、PB開発などの仕入プロセス革新が小売企業の組織的要因によって規定される局面に関する分析を行った。具体的には、Kim & Takashima (2019) において、小売企業における仕入担当部門と店舗との部門間協調や仕入担当者の管理様式がPB開発に関するマーチャンダイジング活動におけるプロセス革新に影響することを明らかにした。
また、高嶋(2020)では、小売業のビジネスモデルが投機型と延期型に分かれることに基づいて、オンライン小売業における仕入プロセス革新の特徴が投機型のビジネスモデルによって規定されることを示した。さらに、小売企業の仕入プロセス革新に対する仕入先との企業間関係の影響に関しては、分担者の南らが製造企業のサービタイゼイションの視点からの分析を行った(Suga, Nishioka, & Minami (2020)、南・西岡 (2020)ほか)。
そして、プロセス革新を支える組織的条件の一つである人材育成の課題に関しては、組織学習、エンパワーメント、学習棄却の視点から、Matsuo (2019) やMatsuo, Arai, & Matsuo (2019) などの研究が行われ、Hirano (2019) では、正規-非正規雇用従業員の視点からの研究が行われた。また、Shimizu (2019) ではユーザーイノベーションを用いた仕入プロセス革新に注目し、販売員によるユーザーイノベーションの展開を論じ、西村 (2019) では地方創生の視点からのプロセス革新を検討した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

定量的なデータの分析作業をはじめとする本研究課題に関する研究は順調に行われ、2019年度における研究の成果が、海外の査読雑誌に掲載となり、研究成果の海外への発信という点での実績が積み上がりつつあるため、おおむね順調に進展していると判断した。

Strategy for Future Research Activity

本研究課題は、小売企業の仕入活動におけるプロセス革新についての小売組織に関わる課題を考察する点が特徴となる。そこで、2020年度においても、この問題意識に沿って、これまでに行ってきた事例研究や理論的研究を研究代表者と研究分担者との共同でさらに進めることにする。そのうえで、小売企業の仕入活動におけるプロセス革新が小売企業の組織的要因によって規定されるという理論モデルを実証的に検証し、その理論モデルの洗練化と確立を目指して研究を進める。なお、これらの研究については、研究代表者と研究分担者が共同で進め、その研究成果を公表していくことにする。
さらに、これまでの本課題の研究において、小売企業におけるオムニチャネル戦略、オンライン・コミュニケーション戦略、サービタイゼーションが近年の小売企業の仕入活動におけるプロセス革新に基づいて展開されるとともに、仕入活動のプロセス革新がこれらの成否を規定する局面があるということが示唆されているが、2020年度では引き続いて、オムニチャネル戦略、オンライン・コミュニケーション戦略、サービタイゼーションを仕入活動のプロセス革新と関連付けた研究を進め、これらの諸戦略における仕入活動のプロセス革新と組織的条件との関係に関する研究を行うことにする。
そして、2020年度は、本研究課題の最終年度にあたるため、これらの事例分析、理論研究、定量的データ分析に基づく研究成果を、国内外の学会や査読雑誌において積極的に公表する予定である。これらの研究成果は、小売業における仕入活動に焦点を合わせたうえで、その仕入活動におけるプロセス革新についての小売組織全体に関わる研究課題を提起する点に特徴があり、さらに、仕入局面や仕入先企業との関係性管理という、もう一つの重要な局面を検討するという点でも理論的貢献が期待される。

  • Research Products

    (40 results)

All 2020 2019

All Journal Article (25 results) (of which Peer Reviewed: 17 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] オンライン小売業における流通モード2020

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 221,2 Pages: 25-39

  • [Journal Article] マーケティング視点による製造業のサービス化アプローチ2020

    • Author(s)
      南 知惠子,西岡健一
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 221-3 Pages: 57-72

  • [Journal Article] 製造業のサービス化における価値づくりの変化2020

    • Author(s)
      南 知惠子,西岡健一
    • Journal Title

      「標準化と品質管理」日本規格協会

      Volume: 73-3 Pages: 3-8

  • [Journal Article] Consumer Responses to High Vivid Imagery in Processing of Health-related Messages2020

    • Author(s)
      Chieko Minami, Xuhong Zhuang, Nidhi Agrawal
    • Journal Title

      ICServ2020

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Classifications of Manufacturers’ Servitization Approaches in Japan: Current status and future research issues2020

    • Author(s)
      Suga, Ryota, Kenichi Nishioka, Chieko Minami
    • Journal Title

      ICServ2020

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A revised model of experiential learning with a debriefing checklist.2020

    • Author(s)
      Matsuo, M. and Nagata, M. (forthcoming)
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of managerial coaching on critical reflection: mediating role of learning goal orientation2020

    • Author(s)
      Matsuo Makoto、Arai Kohei、Matsuo Takami
    • Journal Title

      Journal of Workplace Learning

      Volume: 32 Pages: 217~228

    • DOI

      10.1108/JWL-06-2019-0086

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 健康増進施策とキャリア開発支援の補完的連携ー戦略的人的資源管理の視点からー2020

    • Author(s)
      平野光俊・勝又あずさ
    • Journal Title

      産業カウンセリング研究

      Volume: Vol.21,No.1 Pages: 27-38

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 消費者の潜在的ニーズを捉える難しさ-課題解決としてのブランディングー2019

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      ビジネス・インサイト

      Volume: 27,1 Pages: 2-7

  • [Journal Article] The impact of retail buyer innovativeness on suppliers’ adaptive selling in Japanese buyer-supplier relationships2019

    • Author(s)
      Kim Changju、Takashima Katsuyoshi
    • Journal Title

      Journal of Marketing Channels

      Volume: 25 Pages: 173~183

    • DOI

      10.1080/1046669X.2019.1658011

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effects of retail organisation design on improving private label merchandising2019

    • Author(s)
      Kim Changju、Takashima Katsuyoshi
    • Journal Title

      European Journal of Marketing

      Volume: 53 Pages: 2582~2603

    • DOI

      DOI: 10.1108/EJM-03-2018-0194

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Special issue on evolution of marketing channels in Japan2019

    • Author(s)
      Minami Chieko
    • Journal Title

      Journal of Marketing Channels

      Volume: 25-4 Pages: 171~172

    • DOI

      doi.org/10.1080/1046669X.2019.1658009

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Managers’ exploration activities and individual unlearning: the mediating role of learning orientation and reflection2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      The International Journal of Human Resource Management

      Volume: 31 Pages: 638~656

    • DOI

      10.1080/09585192.2017.1362022

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Empowering leadership and meaningful work: the mediating role of learning goal orientation2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto、Arai Kohei、Matsuo Takami
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: 23 Pages: 328~338

    • DOI

      10.1111/ijtd.12165

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Empowerment through self-improvement skills: The role of learning goals and personal growth initiative2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      Journal of Vocational Behavior

      Volume: 115 Pages: 103311~103311

    • DOI

      10.1016/j.jvb.2019.05.008

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Antecedents of psychological empowerment: the effects of developmental experience, learning goal orientation and authenticity2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Human Resources

      Volume: - Pages: -

    • DOI

      10.1111/1744-7941.12228

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Personal growth initiative as a predictor of psychological empowerment: The mediating role of job crafting2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      Human Resource Development Quarterly

      Volume: 30 Pages: 343~360

    • DOI

      10.1002/hrdq.21347

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Unlearning of Managerial Skills: A Qualitative Study of Executive Officers2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      European Management Review

      Volume: 16 Pages: 303~315

    • DOI

      10.1111/emre.12122

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Critical reflection, unlearning, and engagement2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      Management Learning

      Volume: 50 Pages: 465~481

    • DOI

      10.1177/1350507619859681

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Effect of learning goal orientation on work engagement through job crafting2019

    • Author(s)
      Matsuo Makoto
    • Journal Title

      Personnel Review

      Volume: 48 Pages: 220~233

    • DOI

      10.1108/PR-11-2017-0346

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Issues of employment portfolios in Japanese retail businesses2019

    • Author(s)
      Mitsutoshi Hirano
    • Journal Title

      Journal of Marketing Channels

      Volume: Vo,25, No.4 Pages: 236-240

    • DOI

      10.1080/1046669X.2019.1658018

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーシャルメディアの本質とSNSユーザーの類型2019

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 60-1,2 Pages: 27-51

    • DOI

      10.14990/00003392

  • [Journal Article] 質的転換を生み出すSNSの優位性と知識側縁-マーケティングへの関係性ー2019

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 60-3 Pages: 1-28

    • DOI

      10.14990/00003436

  • [Journal Article] 地方創生・地域活性化におけるマーケティング諸課題とそのSNS適応2019

    • Author(s)
      西村順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 60-4 Pages: 1-24

    • DOI

      10.14990/00003470

  • [Journal Article] Potential for the Development of User Innovation by Salespersons in Stores2019

    • Author(s)
      Shimizu Nobutoshi
    • Journal Title

      Japan Marketing Journal

      Volume: 39 Pages: 49~60

    • DOI

      10.7222/marketing.2019.037

  • [Presentation] これからのモノづくりに求められることー製造業のサービス化戦略ー2020

    • Author(s)
      南 知恵子
    • Organizer
      京都工業会 講演
  • [Presentation] 製造業のサービス化戦略ーものづくりの変化とビジネスモデルの革新ー2020

    • Author(s)
      南 知恵子
    • Organizer
      3Dスマートものづくりセンターシンポジウム 特別講演
  • [Presentation] ものづくり企業が目指す新たな顧客価値創造ーサービス・イノベーションから考えるものづくりー2020

    • Author(s)
      南 知恵子
    • Organizer
      関西インダストリアル・エンジニアリング協会講演
  • [Presentation] 地方創生時代における地域産業・地場産業の課題と可能性:問題提起2020

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会1月例会 コーディネート・報告
  • [Presentation] The effectiveness of online celebrity endorsement on consumers' attitude and behavior2019

    • Author(s)
      Chieko Minami, Liu Boyi
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, 47th Annual Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Consumer responses to smart interactive services: A Japanese case?2019

    • Author(s)
      Chieko Minami
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, 47th Annual Conference
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] An Empirical Study on The Relationship between Cross-Channel Integration and Offline Store Patronage Behavior2019

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, 47th Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 非正規の基幹化と正規の多様化-雇用ポートフォリオのあり方をめぐって-2019

    • Author(s)
      平野光俊
    • Organizer
      日本経営学会
  • [Presentation] 地域創生の時代に改めて考える地域産業の活性化とは2019

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本マーケティング学会 リサーチプロジェクト(地域創生研究会 研究発表会
    • Invited
  • [Presentation] 問題提起 流通研究の地平2019

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会関西部会7月例会
  • [Presentation] 地域産業の再編集に向けての射程2019

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス2019 リサーチプロジェクトセッション
  • [Presentation] Development process of networking between traditional SMEs and marketing agents: a case study from the Japanese blade and edged tools industry2019

    • Author(s)
      Komiya Kazutaka, Woonho Kim, Junji Inoguchi, Akiyama Syuichi
    • Organizer
      IMP conference 2019 in Paris
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 部下の強みを引き出す 経験学習リーダーシップ2019

    • Author(s)
      松尾 睦
    • Total Pages
      272
    • Publisher
      ダイヤモンド社
    • ISBN
      978-4-478-10891-8
  • [Book] 日本の人事システム2019

    • Author(s)
      上林憲雄、平野光俊
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      同文舘出版(株)
    • ISBN
      978-4-495-39028-0
  • [Book] 1からのマーケティング〈第4版〉2019

    • Author(s)
      石井 淳蔵、廣田 章光、清水 信年
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      碩学舎
    • ISBN
      4502327719

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi