2022 Fiscal Year Final Research Report
Reconsideration on "Emotional Intelligence" from the whole-person perspective.
Project/Area Number |
17H02630
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Endo Toshihiko 東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (90242106)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
本島 優子 山形大学, 地域教育文化学部, 准教授 (10711294)
松本 学 共愛学園前橋国際大学, 国際社会学部, 教授 (20507959)
武藤 世良 お茶の水女子大学, 基幹研究院, 講師 (30785895)
石井 佑可子 藤女子大学, 文学部, 准教授 (40632576)
小松 佐穂子 周南公立大学, 福祉情報学部, 准教授 (50531703)
榊原 良太 鹿児島大学, 法文教育学域法文学系, 准教授 (80778910)
久保田 愛子 宇都宮大学, 共同教育学部, 助教 (90832907)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | 情動知性(EI) / 個別的情動知性(EI) / 領域特異的情動知性(EI) / 感情特性尺度 / 感情経験 / 学校適応 / 表情読み取り |
Outline of Final Research Achievements |
Based on the current status of research on Emotional Intelligence (EI), this study empirically examined what EI is that can support our psychosocial lives in a rich manner. Specifically, we developed a Japanese version of a scale to measure individual differences in emotional characteristics of personalized EI, which has adaptive value according to each person's emotional characteristics. In addition, we attempted to elucidate the development of domain-specific EI, which is necessary for each area of life, especially EI and non-cognitive abilities related to school adjustment, and the factors related to them, through a longitudinal survey from the first year of junior high school to the third year of high school. In addition, an experimental study on facial expression recognition ability, a type of ability-type EI, was conducted on adults and young children to obtain results related to the reading of facial expressions while wearing a mask.
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Free Research Field |
発達心理学・感情心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
個別的EI研究において重要ツールとなる日本語版情動特性尺度を開発し得たことは、今後の日本におけるEIおよび感情心理学研究の新たな展開を可能ならしめるものと言える。また、EIおよび非認知能力の発達に関して、青年期前期から中期にかけて6年に亘る縦断研究を実施し得たことは、日本の児童生徒の心理社会的適応性の実態を知る上で意味ある基礎的データを得ることができたと評価できる。加えて、コロナ禍の影響が様々に議論される中、マスク装着時の表情読み取りの実際を成人と子どもを対象に把捉できたことは、マスクがいかに我々の日常的コミュニケーションに影響を及ぼしたかを正当に評価・検証するための価値ある一証左となろう。
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