• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Annual Research Report

Research on developing effective teaching methods and the pre-service and in-service training systems for resource room teachers who work with high-school students with stuttering

Research Project

Project/Area Number 17H02717
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

川合 紀宗  広島大学, 教育学研究科, 教授 (20467757)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 由紀  北里大学, 医療衛生学部, 講師 (50276185)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 准教授 (70412327)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywords吃音 / 思春期 / 包括的評価 / 当事者の意識 / 支援内容
Outline of Annual Research Achievements

2018年7月に1回、2018年11月に1回の計2回、研究代表及び研究分担者が集まり、研究推進会議を行うことで、研究の全体的な流れや平成30年度の研究内容や作業についての確認を行うとともに、進捗状況の確認や次年度の作業に向けての準備事項の確認を行った。第1回は、研究の全般的な進め方や平成30年度に実施する内容の説明を行い、研究代表者と分担者間での研究の方針や内容を共通理解し、第2回は、研究の進捗状況を確認し合った。また、吃音・クラタリング国際合同会議や2018年米国音声言語聴覚協会年次大会に参加し、これまでの研究成果の中間報告を実施するとともに、吃音の評価法及び臨床法に関する最新情報の収集や、研究協力者とのミーティングを実施することで、思春期の子供や成人への吃音支援法に関する最新の知見を得るとともに、情報交換や今後の研究の進め方についての打ち合わせを実施した。
これまで収集したデータを基に、日米双方の吃音実践の実態把握や内容の比較検討を行うとともに、日米の吃音のある思春期の生徒や成人に対してインタビュー調査を行い、吃音に対する支援を受けた経験や支援内容、思春期における吃音に対する支援の必要性についての意見を聴取すると共に、吃音の問題を多面的・包括的に評価する尺度(OASES)を実施した。 現在、思春期における吃音に対する支援の必要性及びその内容、実施頻度、担当者に求める専門性等について分析している最中である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

全般的にはおおむねに進捗しているものの、広島で起きた水害の影響で、思春期の子供や成人へのインタビュースケジュールが遅れたため、そして、同様の理由により、学校への調査ができなかったため、進捗状況を(3)とした。なお、思春期の子供や成人へのインタ部ビューは冬以降再開し、現在もデータを取りつつ分析をしている。学校への調査については、2019年度前半に実施する予定である。

Strategy for Future Research Activity

ことばの教室等へ調査し、思春期の子供に対する吃音の臨床、指導支援の現状を把握する。また、引き続き当事者へのインタビュー調査結果の分析も行う。この結果及び平成29~30年度の研究成果より、年齢に関わらず必要となる実践内容と思春期に特に必要となる実践内容を整理し、これらを組み合わせて指導支援法の試作版を開発する。
【方法】①試作版の開発に際しては、引き続き思春期の吃音者への指導支援に実績のあるLisa A. Scott氏からの助言を受ける。②平成29年度に開発した吃音の多面的・包括的評価法の評価項目とこの試作版の指導支援項目とが合致しているかをチェックし、合致していない指導支援項目があれば、その指導支援項目の効果測定を可能とする評価項目を設定する。また、ここで開発した支援法を基に、臨床を実施し、その効果を検証する。

  • Research Products

    (27 results)

All 2019 2018 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 1 results) Book (2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] Wayne State University/La Salle University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Wayne State University/La Salle University
  • [Journal Article] クラタリング・スタタリングを呈する児童の発話特徴―構音速度と非流暢性頻度の測定―2019

    • Author(s)
      宮本 昌子
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 60 Pages: 30-42

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Improving Deaf and Hard of Hearing Students' Achievements Using STS Approach: A Literature Review2018

    • Author(s)
      Atika, I. N., Ediyanto, E., & Kawai, N.
    • Journal Title

      International Journal of Pedagogy and Teacher Education

      Volume: 2 Pages: 13-24

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 吃音のある小学生の発話・コミュニケーション活動と小学校生活への参加の質問紙調査2018

    • Author(s)
      小林 宏明・宮本 昌子
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 59 Pages: 159-168

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音親子相互交渉場面評価シートの開発―評価者間信頼性の予備的検討―2018

    • Author(s)
      栗山 菜帆子・飯村 大智・宮本 昌子
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 47 Pages: 61-69

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Quality of life of people with intellectual disabilities: Current trends in Denmark2018

    • Author(s)
      Tatsuta, M., Kawai, N, & Ushiyama, M.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 6 Pages: 91-101

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of Japanese Checklist for Possible Cluttering ver.2 to differentiate Cluttering from Stuttering2018

    • Author(s)
      Miyamoto, S.
    • Journal Title

      Journal of Special Education Research

      Volume: 6 Pages: 71-80

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音の理解と支援 : 症状と原因、周囲の配慮や専門家・支援者の関わり2018

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 72 Pages: 1246-1252

  • [Presentation] Experimental Treatment of Early Stuttering: Preliminary Findings of a Randomized Controlled Trial2018

    • Author(s)
      Yoshimasa Sakata, Yuki Hara, Hiroaki Kobayashi, Shoko Miyamoto, Naoshi Maeara, Norimune Kawai, Mariko Yoshino, Koichi Mori
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Clinical Methods for School-Age Children Who Stutter: A Survey Study2018

    • Author(s)
      Norimune Kawai, Hiroaki Kobayashi, Yuki Hara, Shoko Miyamoto, Masashi Hayashida, Nagako Matsumiya
    • Organizer
      2018 American Speech-Language-Hearing Association (ASHA) Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害を伴う吃音の指導・支援(3)-クラタリング(早口言語症)への取り組み-2018

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Presentation] 吃音当事者による、吃音のある子どもの保護者への相談対応に関する実態調査2018

    • Author(s)
      小林 宏明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Presentation] Characteristics of peer consultation among members of self-help groups2018

    • Author(s)
      Hiroaki Kobayashi & Yoshimata Sakata
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] クラタリング入門と実践,吃音との合併への対応2018

    • Author(s)
      宮本 昌子
    • Organizer
      第63回音声言語医学会総会・学術講演会ポストコングレスセミナー「吃音」
    • Invited
  • [Presentation] Application development for improving fluency with regular rhythm stimulation2018

    • Author(s)
      Komiya Ayumu & Miyamoto Shoko
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Treatment of Cluttering Based On Rhythmic Synchronization2018

    • Author(s)
      Miyamoto Shoko, Yamazaki Shinako, & Imatomi Setsuko
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Preliminary investigation of rhythmic effect on fluency of children who stutter2018

    • Author(s)
      Yamazaki Shinako & Miyamoto Shoko
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] International Cluttering Association Forum: 10 Years of Successful Collaboration2018

    • Author(s)
      Isabella Reichel, Yulia Filatova, Maisa Haj-Tas, Pallavi Kelkra, Shoko Miyomoto, Yayoi Shimizu, Shu-Lan Yang, Yvonne van Zaalen
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Experimental Treatment of Early Stuttering: Preliminary Findings of a Randomized Controlled Trial2018

    • Author(s)
      Sakata Yoshimasa, Hara Yuki, Kobayashi Hiroaki, & Miyamoto Shoko
    • Organizer
      The 2018 Inaugural Joint World Congress of Stuttering and Cluttering
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 吃音児と保護者の学校・家庭での対応に関する要望について(1)2018

    • Author(s)
      石田 修・飯村 大智・宮本 昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Presentation] 吃音児と保護者の学校・家庭での対応に関する要望について(2)2018

    • Author(s)
      飯村 大智・石田 修・宮本 昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Presentation] 「吃音親子関係評価シート」の活用可能性について2018

    • Author(s)
      栗山 菜帆子・飯村 大智・宮本 昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Presentation] 吃音のある児童が学校生活の中で求める配慮・支援内容に関する実態調査2018

    • Author(s)
      前田 悠甫・宮本 昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Presentation] 発達障害を伴う吃音の指導・支援(3)―クラタリング(早口言語症)への取り組み―2018

    • Author(s)
      宮本 昌子・富山 丈路・須藤 史晴・小林 宏明・酒井 奈緒美
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
  • [Book] 合理的配慮ハンドブック~障害のある学生を支援する教職員のために~2019

    • Author(s)
      宮本 昌子
    • Total Pages
      252
    • Publisher
      ジアース教育新社
    • ISBN
      4863714920
  • [Book] クラタリング 早口言語症 特徴・診断・治療の最新知見2018

    • Author(s)
      イヴォンヌ・ヴァンザーレン・イザベラ・K・レイチェル (共著)・森 浩一・宮本 昌子(監訳)・小林 宏明 ・原 由紀・川合紀宗他(分担訳)
    • Total Pages
      224
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      4761408006
  • [Funded Workshop] The Inaugural Joint World Congress of the International Cluttering Association, International Fluency Association and International Stuttering Association2018

URL: 

Published: 2019-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi