• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Annual Research Report

Research on developing effective teaching methods and the pre-service and in-service training systems for resource room teachers who work with high-school students with stuttering

Research Project

Project/Area Number 17H02717
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

川合 紀宗  広島大学, 教育学研究科, 教授 (20467757)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 由紀  北里大学, 医療衛生学部, 講師 (50276185)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 准教授 (70412327)
酒井 奈緒美  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 研究所 感覚機能系障害研究部, 研究室長 (60415362)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywords吃音 / 思春期 / 包括的評価 / 当事者の意識 / 支援内容
Outline of Annual Research Achievements

2019年5月に1回、9月に1回、11月に1回の計3回、研究代表及び研究分担者が集まり、研究推進会議を行うことで、研究の全体的な流れや令和元年度の研究内容や作業についての確認を行うとともに、進捗状況の確認や次年度の作業に向けての準備事項の確認を行った。第1回は、研究の全般的な進め方や令和元年度に実施する内容の説明を行い、研究代表者と分担者間での研究の方針や内容を共通理解し、第2回は、令和元年度前半の研究の進捗状況を確認し合った。また、第3回は、2019年米国音声言語聴覚協会年次大会に参加している間に打ち合わせを行い、これまでの研究成果の中間報告を実施するとともに、吃音の評価法及び臨床法に関する最新情報の収集や、米国の研究協力者とのミーティングを実施することで、思春期の子供や成人への吃音支援法に関する最新の知見を得るとともに、米国の研究者との情報交換や今後の研究の進め方についての打ち合わせを実施した。
これまで収集したデータを基に、日米双方の吃音実践の実態把握や内容の比較検討を行うとともに、平成30年度に引き続き、日米の吃音のある思春期の生徒や成人に対してインタビュー調査を行い、吃音に対する支援を受けた経験や支援内容、思春期における吃音に対する支援の必要性についての意見を聴取すると共に、吃音の問題を多面的・包括的に評価する尺度(OASES)を実施した。また、小学校ことばの教室担当者に対して実施した、卒業していく児童についての心配事や懸念についてのデータを分析した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

2018年度の水害による研究の遅れは取り戻せていないが、2019年度に計画した内容についてはおおむね進めることができたため。また、米国の研究者と連携し、共同発表できたことも(2)とした理由である。

Strategy for Future Research Activity

引き続き当事者へのインタビュー調査結果について質的分析を行うとともに、OASESのデータ分析を継続する。この結果及び平成29~31年度の研究成果より、年齢に関わらず必要となる実践内容と思春期に特に必要となる実践内容をさらに整理し、これらを組み合わせて指導支援法の試作版を開発する。
試作版の開発に際しては、ウエイン州立大学のDerek Daniel氏の助言を受ける。具体的には、これまで本研究で開発した吃音の多面的・包括的評価法の評価項目とこの試作版の指導支援項目とが合致しているかをチェックし、合致していない指導支援項目があれば、その指導支援項目の効果測定を可能とする評価項目を設定する。また、ここで開発した支援法を基に、臨床を実施し、その効果を検証する。

  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 3 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Invited: 3 results) Book (2 results)

  • [Int'l Joint Research] Wayne University/La Salle University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      Wayne University/La Salle University
  • [Journal Article] Review of Changes of Education Policy for Development in Cambodia : from the 1860s to the 1980s2020

    • Author(s)
      Pov Sokunrith, & Kawai Norimune
    • Journal Title

      Journal of international development and cooperation

      Volume: 26 Pages: 69-78

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Co-Occurring Disorders in Children Who Stutter: Analysis of Using the Japanese Checklist for Possible Cluttering2020

    • Author(s)
      Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Journal of Special Education of Research

      Volume: 8 Pages: 53-62

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Relationship Between Attentional Capture by Speech and Nonfluent Speech Under Delayed Auditory Feedback: A Pilot Examination of a Dual-Task Using Auditory or Tactile Stimulation2020

    • Author(s)
      Ishida Osamu、Iimura Daichi、Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Frontiers in Human Neuroscience

      Volume: 14 Pages: 1-9

    • DOI

      10.3389/fnhum.2020.00051

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 吃音のある子どもをもつ保護者の養育態度に関する研究-父親・母親の心情のズレと、専門家受診、親の会参加が養育に及ぼす影響-2019

    • Author(s)
      堅田利明・川合紀宗
    • Journal Title

      音声言語医学

      Volume: 60 Pages: 332-334

    • DOI

      https://doi.org/10.5112/jjlp.60.332

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 合理的配慮に対する校長としての取り組みの在り方―インクルーシブ教育システム推進のために―2019

    • Author(s)
      川合紀宗
    • Journal Title

      月刊プリンシパル

      Volume: 23 Pages: 12-15

  • [Journal Article] A Decade of Collaboration Among International Representatives of the International Cluttering Association2019

    • Author(s)
      Isabella Reichel , Grace Ademola-Sakoya , Veronique Aumont Boucand , Judit Bona , Jaqueline Carmona , Marjan Cosyns , Yulia Filatova , Maisa Haj-Tas , Pallavi Kelkar , Reina Remman , Shoko Miyamoto , Sertan Ozdemir , Maya Sanghi , Alexandra Schnell , Beatriz Biain de Touzet, & Shu-Lan Yang
    • Journal Title

      SIG 17 Global Issues in Communication Sciences and Related Disorders

      Volume: 4 Pages: 1573-1580

    • DOI

      https://doi.org/10.1044/2019_PERS-SIG17-2019-0006

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 吃音のある子へのクラスでの対応-発達障害等を併せ持つ子も含めて2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Journal Title

      月刊「発達教育」

      Volume: 8 Pages: 1-10

  • [Presentation] An Investigation of Teens' Opinions on Receiving Stuttering Therapy From “Speech Teachers” at School2019

    • Author(s)
      Kawai Norimune, Kobayashi Hiroaki, Hara Yuk, Miyamoto Shoko, & Trichon Mitchell
    • Organizer
      ASHA CONVENTION 2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Co-occurrence of Learning Disability, Attention-Deficit Hyperactivity Disorder, and Autism Spectrum Disorder in Children Who Stutter2019

    • Author(s)
      Miyamoto Shoko, Kobayashi Hiroaki, & Sakai Naomi
    • Organizer
      ASHA CONVENTION 2019
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Unfamiliar with AAC Implementation? : Let's start with mid-tech AAC devices”. Second East Asian Regional Conference on Augmentative and Alternative Communication (AAC): Let's start with mid-tech AAC devices2019

    • Author(s)
      Kawai Norimune
    • Organizer
      Second East Asian Regional Conference on Augmentative and Alternative Communication (AAC): Uniting local and international perspectives
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Reasonable Accommodations in Regular Classrooms for Middle-School Students Who Stutter in Japan2019

    • Author(s)
      Kawai Norimune, Kobayashi Hiroaki, Hara Yuki, & Miyamoto Shoko
    • Organizer
      IALP (International Association of Logopedics and Phoniatrics) 2019 Congress
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 思春期の吃音臨床をめぐる課題と今後に向けて2019

    • Author(s)
      川合紀宗・Derek E. Daniels・吉澤健太郎・北條具仁
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第7回大会
    • Invited
  • [Presentation] 吃音に他の問題を重複する児童の実態Ⅱ―保護者の回答結果を中心にした検討―2019

    • Author(s)
      宮本 昌子・酒井奈緒美・小林宏明・柘植雅義
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第7回大会
  • [Presentation] 段々わかってきた!クラタリングのこと2019

    • Author(s)
      宮本昌子
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第7回大会
    • Invited
  • [Presentation] 吃音のある児童・生徒の周囲への要望の実態―児童・生徒間でのニーズの変化に着目して―2019

    • Author(s)
      飯村大智・石田修・宮本昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
  • [Presentation] 吃音のある学齢児への多面的・包括的な教育実践-「ICFに基づいたアセスメントプログラム」による教育・支援-2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
  • [Book] イラストでわかる子どもの吃音サポートガイド2019

    • Author(s)
      小林宏明
    • Total Pages
      144
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      4772613935
  • [Book] CALMS:吃音のある学齢期の子どものための評価尺度2019

    • Author(s)
      E・チャールズ・ヒーリー、川合紀宗
    • Total Pages
      152
    • Publisher
      学苑社
    • ISBN
      978-4761408084

URL: 

Published: 2021-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi