• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Research on developing effective teaching methods and the pre-service and in-service training systems for resource room teachers who work with high-school students with stuttering

Research Project

Project/Area Number 17H02717
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

川合 紀宗  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 教授 (20467757)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 由紀  北里大学, 医療衛生学部, 准教授 (50276185)
小林 宏明  金沢大学, 学校教育系, 教授 (50334024)
酒井 奈緒美  国立障害者リハビリテーションセンター(研究所), 研究所 感覚機能系障害研究部, 研究室長 (60415362)
宮本 昌子  筑波大学, 人間系, 教授 (70412327)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywords吃音 / 思春期 / 包括的評価 / 当事者の意識 / 支援内容
Outline of Annual Research Achievements

5月に1回、8月に1回、11月に1回の計3回、研究代表及び研究分担者がオンラインにて研究推進会議を行うことで、研究の全体的な流れや令和3年度の研究内容や作業についての確認を行うとともに、進捗状況の確認や次年度の作業に向けての準備事項の確認を行った。第1回は、研究の全般的な進め方や令和3年度に実施する内容の説明を行い、研究代表者と分担者間での研究の方針や内容を共通理解し、第2回は、令和3年度前半の研究の進捗状況を確認し合った。また、第3回は、これまでの研究成果の中間報告を実施するとともに、吃音の評価法及び臨床法に関する最新情報の収集や、米国やインドネシアの研究協力者とのオンラインミーティングを実施することで、思春期の子供や成人への吃音支援法に関する最新の知見を得るとともに、米国やインドネシアの研究者との情報交換や今後の研究の進め方についての打ち合わせを実施した。
令和2年度に引き続き、日米の吃音のある思春期の生徒や成人に対してインタビュー調査を行い、吃音に対する支援を受けた経験や支援内容、思春期における吃音に対する支援の必要性についての意見の聴取、吃音の問題を多面的・包括的に評価する尺度(OASES)を実施した。また、小学校ことばの教室担当者に対して実施した、卒業していく児童についての心配事や懸念についてのデータを分析した。さらに、これらのデータをもとに、思春期の生徒に対する支援プログラム案を完成させた。
本研究の成果は、2022年5月にカナダモントリオール市で開催されたJoint World Congress on Stuttering and Clutteringにて報告した。

Research Progress Status

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

令和3年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (48 results)

All 2023 2022 2021 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (22 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Peer Reviewed: 20 results,  Open Access: 13 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Int'l Joint Research] La Salle University/Wayne State University/Michigan State University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      La Salle University/Wayne State University/Michigan State University
    • # of Other Institutions
      2
  • [Int'l Joint Research] Indonesia University of Education/Ahmad Dahlan University(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      Indonesia University of Education/Ahmad Dahlan University
  • [Journal Article] 聴覚障害特別支援学校小学部における外国語教育の現状と課題2023

    • Author(s)
      川合紀宗・松宮奈賀子・栫 健太
    • Journal Title

      広島大学大学院人間社会科学研究科附属特別支援教育実践センター研究紀要

      Volume: 21 Pages: 75-82

    • Open Access
  • [Journal Article] Attitudes of Secondary School Science Teachers toward Teaching Diverse Students2022

    • Author(s)
      Iva Nandya Atika, Norimune Kawai, & Atsuhiko Funabashi
    • Journal Title

      INCLUSI: Journal of Disability Studies

      Volume: 8 Pages: online

    • DOI

      10.14421/ijds.080202

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Traditional Way of Professional Development in Inclusive Education: Still Effective or Not?2022

    • Author(s)
      Suhendri & Norimune Kawai
    • Journal Title

      Journal of ICSAR

      Volume: 6 Pages: 129-133

    • DOI

      10.17977/um005v6i22022p129

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Disability-Inclusive Disaster Risk Reduction in School: A Confirmatory Factor Analysis2022

    • Author(s)
      Nurul Hidayati Rofiah , Norimune Kawai, & Elli Nur Hayati
    • Journal Title

      SSRN

      Volume: N/A Pages: online

    • DOI

      10.2139/ssrn.4136934

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Quality of Life of Individuals With Intellectual Disability: Differences Between Denmark and Japan2022

    • Author(s)
      Mizuho Tatsuta, Norimune Kawai, & Michio Ushiyama
    • Journal Title

      Journal of Intellectual Disabilities

      Volume: N/A Pages: online

    • DOI

      10.1177/1744629522108870

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Japanese version of the Personal Outcomes Scale for persons with intellectual disability: Validity and reliability2022

    • Author(s)
      Mizuho Tatsuta, Norimune Kawai, Michio Ushiyama, & Marco Lombardi
    • Journal Title

      Journal of Intellectual & Developmental Disability

      Volume: 48 Pages: 23-39

    • DOI

      10.3109/13668250.2022.2086109

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Treatment for School-Age Children Who Stutter: A Systematic Review of Japanese Literature2022

    • Author(s)
      Iimura Daichi; Kakuta Kohei; Oe Takuya; Kobayashi Hiroaki
    • Journal Title

      Language, Speech, and Hearing Services in Schools

      Volume: 53 Pages: 561-583

    • DOI

      10.1044/2021_LSHSS-21-00044

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オンラインツールを活用した通級指導教室担当教員に対する専門性向上研修の試行:発達障害に関するオンデマンド講義と「個別の指導計画」作成OJT研修の実施2022

    • Author(s)
      区 潔萍・柘植雅義・熊谷恵子・三盃亜美・宮本昌子・岡崎慎治・野呂文行・小島道生・米田宏樹
    • Journal Title

      障害科学研究

      Volume: 46 Pages: 235-247

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Relationship Between Stuttering Symptoms and Speech Content in Early Childhood : Explanation of "Here-and-now" Events and "Non-here-and-now" Events2022

    • Author(s)
      Yuki Hara, Wakana Hata, Yoko Mizuto, Takeshi Murakami, Masaru Ichikawa, Sayano Kamioka, & Ikuyo Ishizaka
    • Journal Title

      The Kitasato Medical Jpurnal

      Volume: 52 Pages: 112-118

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児吃音の予後予測因子に関する研究動向とそれに基づく臨床的示唆2022

    • Author(s)
      酒井奈緒美
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 60 Pages: 171-181

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保護者の発話速度が吃音幼児の非流暢性に与える効果に関する検討2022

    • Author(s)
      土屋美智子・小林宏明・永田雅子
    • Journal Title

      吃音・流暢性障害学研究

      Volume: 5 Pages: 23-32

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Indonesian Teachers’ Attitudes Toward Inclusive Education2021

    • Author(s)
      Ediyanto, Norimune Kawai, Masashi Hayashida, Nagako Matsumiya, Md Abu Bakor Siddik, & Areej Talea Almutairi
    • Journal Title

      Discourse and Communication for Sustainable Education

      Volume: 12 Pages: 31-44

    • DOI

      10.2478/dcse-2021-0014

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Key elements of disaster mitigation education in inclusive school setting in the Indonesian context2021

    • Author(s)
      Nurul Hidayati Rofiah , Norimune Kawai, & Elli Nur Hayati
    • Journal Title

      Journal of Disaster Risk Studies

      Volume: 13 Pages: online

    • DOI

      10.4102/jamba.v13i1.1159

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 学齢児吃音児が抱える困難を包括的に評価する質問紙OASES-S-Jの標準化2021

    • Author(s)
      角田航平・灰谷知純・酒井奈緒美・北條具仁・小林宏明・宮本昌子・森 浩一
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38 Pages: 113-122

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音者の持つコミュニケーションの認識についての予備的検討―テキストマイニングによる非吃音者との比較―2021

    • Author(s)
      飯村 大智・宮本 昌子
    • Journal Title

      言語聴覚研究

      Volume: 18 Pages: 146-151

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Assessment of Possible Cluttering in Japanese Adults Who Stutter: Analyzing the Ratio of Disfluencies2021

    • Author(s)
      Iimura Daichi, & Miyamoto Shoko
    • Journal Title

      Perspectives of the ASHA Special Interest Groups: Global Issues in Communication Sciences and Related Disorders

      Volume: 6 Pages: 1273-1280

    • DOI

      10.1044/2021_PERSP-21-00018

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音者のコーピングの分類及び自閉スペクトラム傾向の有無による影響:予備的研究2021

    • Author(s)
      森田夏美・飯村大智・宮本昌子
    • Journal Title

      聴覚言語障害

      Volume: 50 Pages: 43-51

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring attitudes about evidence-based practice among speech-language pathologists: A survey of Japan and Malaysia,2021

    • Author(s)
      Chu Shin Ying, Hara Yuki, WongChiew Hock, Higashikawa, Mari, McConnell Grace E., Lim Annette
    • Journal Title

      International Journal of Speech-Language Pathology

      Volume: 21 Pages: 1-10

    • DOI

      10.1080/17549507.2021.1877816

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Impact of Social Anxiety Disorder on the Duration of Speech and Language Therapy at a Mmedical Institution for Japanese Indivisuals Who Stutter2021

    • Author(s)
      Yoshizawa Kentaro, Ishizaka Ikuyo, Yasuda Nao, Yukimoto Yumi, Higashikawa Mari, Hara Yuki, Hata Wakana, & Fukuda Michinari
    • Journal Title

      The Kitasato Medical Journal

      Volume: 51 Pages: 10-18

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 幼児吃音に関する保育所保育士および幼稚園教員の知識と経験の実態2021

    • Author(s)
      酒井奈緒美・森 浩一
    • Journal Title

      コミュニケーション障害学

      Volume: 38 Pages: 161-172

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 吃音のある成人に対する集団認知行動療法プログラムの開発2021

    • Author(s)
      北條具仁・灰谷知純・ 酒井奈緒美・角田航平・金 樹英・森 浩―
    • Journal Title

      吃音・流暢性障害学研究

      Volume: 4 Pages: 1-17

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「吃音への思いや困難」に寄り添い進める指導2021

    • Author(s)
      小林宏明
    • Journal Title

      特別支援教育の実践情報

      Volume: 37 Pages: 34-35

  • [Presentation] Hardiness and Resilience of People who Stutter2022

    • Author(s)
      Norimune Kawai
    • Organizer
      The Joint World Congress on Stuttering & Cluttering (JWCSC)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 映画療法による吃音者の心理と生活の質に及ぼす影響2022

    • Author(s)
      陳 兪安・宮本昌子
    • Organizer
      障害科学学会
  • [Presentation] 映画療法が心理的問題に与える影響―吃音治療への応用を踏まえた文献的検討2022

    • Author(s)
      陳 兪安・青木瑞樹・宮本昌子
    • Organizer
      障害科学学会
  • [Presentation] 吃音者の自己受容に関する文献的検討―研究動向と臨床的示唆の把握―2022

    • Author(s)
      青木瑞樹・宮本昌子
    • Organizer
      障害科学学会
  • [Presentation] リズミカルな音読が吃音症状に与える影響―短歌を題材に―2022

    • Author(s)
      髙橋 凱・青木瑞樹・宮本昌子
    • Organizer
      音声コミュニケーション研究会
  • [Presentation] 吃音の幼児と親の会話の分析-調音速度と中核症状を中心に-2022

    • Author(s)
      越智景子・酒井奈緒美・角田航平
    • Organizer
      日本音響学会2022年春季研究発表会
  • [Presentation] 大規模コホート調査による 5歳までの吃音の発症率と回復率2022

    • Author(s)
      酒井奈緒美・原 由紀・菊池良和・宮本昌子・小林宏明・竹山孝明・宇高二良・須藤大輔・森 浩一
    • Organizer
      第67回日本音声言語医学会総会・学術講演会
  • [Presentation] 吃音のある子どもの多面的・包括的指導・支援 吃音がある子どもの多面的・包括的指導・支援2022

    • Author(s)
      小林宏明
    • Organizer
      第48回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Invited
  • [Presentation] Speech Teachers’ Concerns about Supporting Transition from Elementary to Middle School for Students Who Stutter2021

    • Author(s)
      Norimune Kawai, Hiroaki Kobayashi, Yuki Hara, Shoko Miyamoto, Naomi Sakai, Derek Daniels, & Nagako Matsumiya
    • Organizer
      The 2021 ASHA Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Errors in English Language Learning by Japanese Elementary School Students with Learning Difficulties2021

    • Author(s)
      Norimune Kawai & Nagako Matsumiya
    • Organizer
      The 9th Inclusive and Suortive Education Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Bangladeshi Government Primary School Teachers Training Need Towards Inclusive Education2021

    • Author(s)
      Siddik Abu Bakor & Norimune Kawai
    • Organizer
      The 9th Inclusive and Suortive Education Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Homeroom Teachers and English Language Teachers’ Perspectives about Learners’ Difficulties in Learning English in Japan2021

    • Author(s)
      Nagako Matsumiya, Norimune Kawai, Midori Otani, Akira Nakayama, & Kayoko Murakami
    • Organizer
      The 2021 ASHA Convention
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Improving Quality of Life for School-Age Children Who Stutter2021

    • Author(s)
      J. Scott Yaruss・川合紀宗・宮本昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第 59 回大会
    • Invited
  • [Presentation] Multinational Efforts to Resolve the Puzzle of Cluttering2021

    • Author(s)
      Reichel Isabella, Ademola-Sakoya Grace, Aguis Joseph, Hilda Sonsterud, & Shoko Miyamoto
    • Organizer
      The Joint World Congress on Stuttering & Cluttering (JWCSC)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] テキストマイニングによる吃音者と非吃音者におけるコミュニケーションの認識の比較2021

    • Author(s)
      飯村大智・宮本昌子
    • Organizer
      第47回日本コミュニケーション障害学会学術講演会
  • [Presentation] 国内における学齢吃音児に対する介入方法について―システマティック・レビューによる検討―2021

    • Author(s)
      飯村大智・角田航平・大江卓也・小林宏明・酒井奈緒美・宮本昌子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第59回大会
  • [Presentation] 学齢期吃音児に対する介入方法の無作為化比較試験のプロトコル2021

    • Author(s)
      角田航平・灰谷知純・小林宏明・宮本昌子・森 浩一
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第9回大会
  • [Presentation] 遠隔対面治療の導入により心理・態度面に改善を認めた成人吃音症例2021

    • Author(s)
      酒井奈緒美・北條具仁・森 浩一
    • Organizer
      日本吃音・流暢性障害学会第9回大会
  • [Book] 新・教職課程演習 第6巻 特別支援教育2022

    • Author(s)
      米田宏樹・川合紀宗(編著)・小林宏明・酒井奈緒美・宮本昌子
    • Total Pages
      243
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      978-4319003471
  • [Book] 言語聴覚療法技術ガイド第2版2022

    • Author(s)
      深浦順一(編集主幹)・川合紀宗・原 由紀・小林宏明・酒井奈緒美・宮本昌子
    • Total Pages
      764
    • Publisher
      文光堂
    • ISBN
      978-4830647017
  • [Book] 新・教職課程演習 第12巻 初等外国語教育2021

    • Author(s)
      名畑目真吾・松宮奈賀子(編著)・川合紀宗
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      978-4319003532
  • [Book] International Perspectives on Inclusive Education Instructional Collaboration in International Inclusive Education Contexts, Volume 172021

    • Author(s)
      Kawai Norimune
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      Emerald
    • ISBN
      978-1839829994
  • [Book] 小学校教育用語辞典2021

    • Author(s)
      小林宏明
    • Total Pages
      408
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      978-4623090792
  • [Book] 標準言語聴覚障害学 発声発語障害学第3版2021

    • Author(s)
      城本 修・原 由紀(編集)・宮本昌子・酒井奈緒美
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      医学書院
    • ISBN
      978-4260042895

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi