2019 Fiscal Year Final Research Report
Establishing and implementing durability attainment system of concrete structures considering regional environmental action
Project/Area Number |
17H03286
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering materials/Construction/Construction management
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Research Institution | Yokohama National University |
Principal Investigator |
HOSODA AKIRA 横浜国立大学, 大学院都市イノベーション研究院, 教授 (50374153)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
阿波 稔 八戸工業大学, 大学院工学研究科, 教授 (10295959)
佐川 康貴 九州大学, 工学研究院, 准教授 (10325508)
半井 健一郎 広島大学, 工学研究科, 教授 (10359656)
岩城 一郎 日本大学, 工学部, 教授 (20282113)
富山 潤 琉球大学, 工学部, 准教授 (20325830)
田村 隆弘 福井工業高等専門学校, その他部局等, 校長 (60171899)
石田 哲也 東京大学, 大学院工学系研究科(工学部), 教授 (60312972)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 耐久性確保システム / コンクリート構造物 / RC床版 / ひび割れ抑制対策 / 環境作用 / 東北 / 復興道路 |
Outline of Final Research Achievements |
This research contributed to establishing guidelines for durable concrete structures in Tohoku region based on the knowledge obtained from trial construction of concrete structures in the Revival road in Tohoku. In this research, many efforts were devoted for highly durable RC slab. We established a new system for highly durable RC slab in which GGBFS or fly ash is utilized for durability, and appropriate crack mitigation design is conducted, and furthermore appropriate concreting work is conducted utilizing newly developed construction condition check sheet. In order to establish a new crack mitigation design system, intensive thermal stress numerical simulation was conducted. Three leveled verification, that is, material, member, and structural level verification was conducted. A simple and convenient system was developed based on the knowledge obtained from parametric study utilizing the verified FEM model.
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Free Research Field |
コンクリート工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
凍結防止剤を散布する東北地方においては、深刻な劣化が生じている道路橋のRC床版の高耐久化が求められており、本研究の成果は東北地方整備局の高耐久床版の規準の整備に活用された。特に、RC床版のひび割れ発生、ひび割れ幅に及ぼす影響は多岐に渡るが、温度応力解析を用い、材料・部材・構造物での3レベルでの計測結果により検証を行い、パラメトリックスタディの結果に基づいて、ひび割れ抑制システムを構築した。現時点で、多くの試行工事の竣工検査時点で補修基準を超えるひび割れ幅は確認されておらず、簡易で実効性のあるシステムが構築できた。本研究の成果は、重要な道路インフラの高耐久化に貢献する意義の高いものである。
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