2019 Fiscal Year Final Research Report
Development of an efficient and low cost diagnostic method for soundness of bridges by optical measurement method without temporary scaffolding
Project/Area Number |
17H03298
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Structural engineering/Earthquake engineering/Maintenance management engineering
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Research Institution | Nagasaki University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
佐々木 謙二 長崎大学, 工学研究科, 准教授 (20575394)
奥松 俊博 長崎大学, 工学研究科, 准教授 (30346928)
西川 貴文 長崎大学, 工学研究科, 准教授 (50512076)
森田 千尋 宮崎大学, 工学部, 教授 (60230124)
山口 浩平 長崎大学, 工学研究科, 准教授 (60336013)
伊藤 幸広 佐賀大学, 理工学部, 教授 (90223198)
中村 聖三 長崎大学, 工学研究科, 教授 (40315221)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | SfM3D写真計測 / 3Dレーザスキャナ / 画像解析 / たわみ分布計測 / ひずみ計測 / デジタル画像相関法 / 構造同定 / ひび割れ図化システム |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we will focus on bridges that are not easy to visually inspect. For that purpose, ICRT technology such as SfM, laser scanner, drone, and image analysis technology will be utilized. As a result, we developed an inspection method that does not require temporary scaffolding. This is a more efficient, more effective, lower cost, and more reliable inspection method than the conventional method. The goal was to develop a bridge inspection method that could be an alternative to close-up visual inspection in the future, and the following research results were obtained. (1) Bridge deflection distribution measurement system using a high frame rate telephoto digital camera, (2) Steel crack detection method by digital image correlation method (DICM), (3) 3D appearance deterioration information system, (4) Bridge monitoring method based on risk assessment by rigidity evaluation by actual measurement and 3D analysis.
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Free Research Field |
土木工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究成果による光学的点検法が確立すると,低コスト化による点検頻度増加,高信頼性・高精度による目視点検ばらつき解消,測量機器と同等の汎用的・普遍的技量で計測可能となるため,例えば長崎大学道守養成講座のように,地域と連携して養成した人材活用によるインフラ点検が可能となる。 光学的手法による膨大量のデジタル画像情報は,デジタルDBに容易に取り込むことができ,いわゆるビッグデータとしての利活用が可能となる。すなわち,データマイニングによる橋梁変状検知,劣化診断システムにより劣化原因や損傷度および構造性能評価を行うことが可能となる。これは国土交通省が推進するi-Constructionそのものである。
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