2019 Fiscal Year Final Research Report
Innovative Improvement in Combustion Characteristics of High Viscosity and Flame Retardant Material to Create Economic Value
Project/Area Number |
17H03490
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Naval and maritime engineering
|
Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
DAN Tomohisa 神戸大学, 海事科学研究科, 教授 (80314516)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松村 千里 (財)ひょうご環境創造協会(兵庫県環境研究センター), 兵庫県環境研究センター水環境科(安全科学担当), 研究員(移行) (30446794)
岡村 秀雄 神戸大学, 内海域環境教育研究センター, 教授 (90253020)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | 混合燃料 / 粒子分析 / 粒子状物質無機元素(金属類)分析 / 粒子状物質変異原性分析 |
Outline of Final Research Achievements |
This study aims to clarify the effect of blending of liquefied DME to enhance the combustion state of high viscosity materials, such as Wood Tar or Marine Fuel Oils. In case of Wood Tar, it was obtained that a short period operation with a diesel engine was able, but the engine has stopped due to small contamination in Wood Tar. Also, a system which mixes two liquid materials and supplies continuously to engine was established in this study. Liquid-Liquid mixing test was carried out, and performance was confirmed. However, mixing with volatile materials is remained. It would be further objectives from this study.
|
Free Research Field |
エネルギー変換
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
今回、粗悪な物質を液化させた化学物質と混合して、燃料化することを試みた。既存の混合装置を用いて、燃料化試験を行い、粘度の高い植物油や舶用重質油、木タールをディーゼルエンジンで燃焼試験をした。その結果、植物油や舶用重質油は燃焼性が向上する結果を得たが、木タールは内部に残留する物質のために長時間の運転は困難であるという結果となった。社会的には、ものを燃焼させることは地球温暖化防止のためには避けるべきであるが、燃焼としての性質を利用するものには本化学物質を混合する手法はある程度有効であると結論する。
|