2020 Fiscal Year Final Research Report
Eye movement analysis towards enhancement of communication skills of children (patients) with severe motor and intellectual disabilities
Project/Area Number |
17H04448
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Lifelong developmental nursing
|
Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Suzuki Machiko 京都大学, 医学研究科, 名誉教授 (80179259)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
小川 真寛 京都大学, 医学研究科, 助教 (00732182)
山口 未久 京都府立医科大学, 医学部, 助教 (20771132)
河俣 あゆみ 兵庫県立大学, 看護学部, 准教授 (40743224)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
|
Keywords | コミュニケーション支援 |
Outline of Final Research Achievements |
We focus on eye tracking to analyze gaze behaviors of children (patients) with severe motor and intellectual disabilities (SMID).In our experiments, we use a Disabled children(patients) and 48 children (patients) with SMID, and we compare the gaze data of each group. Our gaze analysis shows the relevance between the gaze characteristics and images from the three viewpoints. Significant tatistical differences were found among all three groups.Prospects for the use of new methods for supporting communication with people with PIMD/SPD.
|
Free Research Field |
小児看護学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
動画内の物体と視線位置の関係を定量的にスコア化する方法を提案し、特にFGスコアおよびDistance Score を用いることでPIMD/SPD患者の動画内の物体への視線反応性と動画内の動体物への追視の程度をそれぞれ評価できる。また、視線しか活用できない重度障害児への指導に、患児の視線特性を生かした「ICT遠隔地漢字学習指導の様子」をホームページにアップすることで、指導方法を具体的に参考資料として提供した。今後、動画を対象物とした場合の視線データに関する分析や、これらの分析から意思疎通につながる新たなコミュニケーション支援法の開発、学習指導法の発展が期待される。
|