2022 Fiscal Year Final Research Report
International comparative studies regarding the effects of nutrition claims in advertisements on promotion and suppression of health behavior
Project/Area Number |
17H04565
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Social psychology
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
Suzuki Kanae 筑波大学, 図書館情報メディア系, 教授 (60334570)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
金 尚泰 筑波大学, 図書館情報メディア系, 准教授 (30400659)
西岡 貞一 筑波大学, 図書館情報メディア系(名誉教授), 名誉教授 (60436285)
田島 祥 東海大学, 現代教養センター, 准教授 (60589480)
木村 文香 東京家政学院大学, 現代生活学部, 准教授 (70424083)
村野井 均 いわき短期大学, 幼児教育科, 教授 (10182130)
向田 久美子 放送大学, 教養学部, 准教授 (70310448)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 食品広告 / 飲料広告 / 栄養強調情報 / 影響過程 / 保健行動 / 国際比較 |
Outline of Final Research Achievements |
This study examined the effects of exposure to advertisements, particularly TV commercials on the purchase and consumption of foods and beverages, and the related process. We conducted a content analysis of food and beverage TV commercials and a survey targeting parents of elementary school students in four countries (Japan, Australia, Korea, and the U.S.). We proposed a method of content analysis to capture advertising techniques that can be used for food and beverages internationally, and we used this method to identify the characteristics of advertisements for food and beverages. In addition, the study indicated factors that may mediate or moderate the process from exposure to unhealthy food and beverage advertisements to the promotion or suppression of purchasing behavior (purchasing behavior is associated with the suppression of health behavior), as well as other factors involved in the promotion or suppression of purchasing behavior.
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Free Research Field |
社会心理学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
食品の分類や栄養強調表示の基準などは国・地域によって異なる場合があり、国際的な食品規格を用いた本研究の内容分析の方法は、今後の食品・飲料の広告の国際比較研究に応用できると考えられる。また、広告技法の中でも特に「栄養強調表示」(「カロリーゼロ」など)に注目し、この技法を用いた広告への接触が4か国を通じて子どもの保健行動を抑制し得るリスクを実証的に示し、各国でこうしたリスクを低減する個人差要因・環境要因への示唆も得られた。個人差要因・環境要因に関する示唆は、今後の家庭や学校での啓発活動や教育への基礎的な知見の1つとなることが期待される。
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