• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2018 Fiscal Year Final Research Report

Historical Sociology of the "Coach Discourse" in Extracurricular Sport Activities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17H06539
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sports science
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Shimotake Ryoji  筑波大学, 体育系, 特任助教 (70801299)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Keywords運動部活動 / 規律 / 自主性 / 指導者言説 / 教育的技法 / フーコー / 根性論
Outline of Final Research Achievements

This study is an attempt to reconstruct the discursive space about the postwar extracurricular sport activities targeting the “Coach Discourse” that has been overlooked in research until now. In particular, we tried to overcome the dichotomy between “Discipline” and “Autonomy” which have been the central educational values of extracurricular sport activities. As a result, it became clear that "discipline" and "autonomy" are used by the coach while being connected as "educational techniques", not "educational values".

Free Research Field

スポーツ社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、運動部活動の「規律」的実態を批判し、「自主性」にその「教育的価値」を見出してきた先行研究とは異なり、むしろ「教育的技法」として両者が結びつきながら指導者に用いられてきたことを明らかにした点に学術的な意義がある。なぜなら、「自主性」が存在しないのではなく、研究者の想定とは異なる形で用いられているならば、「自主性」こそが「教育的価値」なのだとする主張は運動部活動の一側面を捉えているに過ぎないからである。運動部活動において「自主性」は抑圧されてきたのではなく、むしろ常に既に生み出されてきたものである。

URL: 

Published: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi