• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Qualitative Empirical Research on Formulation of High Schools Resisting Exclusion

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17H07149
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Sociology of education
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

FUTABA Yasuko  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 特任助教 (20802507)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Keywords排除と包摂 / インクルーシブな高校
Outline of Final Research Achievements

This study explores how Japanese high school can be inclusive for vulnerable people who have been easily excluded ordinary practice in the curriculum of high school. It analyzes three high schools, where students with intellectual disabilities learn together with other students. It found that ways to make inclusive schools are different in each school in accordance with their context, even though they have similar historical backgrounds.

Free Research Field

教育社会学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ほぼ全員が高校へ進学するようになった現在、高校には共生社会への接続としての役割が求められている。通常高校のカリキュラムにおいて対象となっていない知的障害の人々も、共生社会の一員である以上、学力を理由に別学を継続するだけでは共生社会は実現しない。本研究では、これまで困難とされてきた高校での共生の多様なあり様を示すことによって、今後、多様なマイノリティとの共生を実現させていく方向性としていくつかの可能性を示唆した。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi