2019 Fiscal Year Final Research Report
Development of an adaptive mechanism to differences in user attributes, situation, and environment for safe and secure pedestrian navigation
Project/Area Number |
17K00436
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Web informatics, Service informatics
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 歩行者ナビゲーション / 高度道路交通システム / 状況適応 / 高齢者 / 減災 / ユーザインタフェース |
Outline of Final Research Achievements |
Goal of our project is the development of pedestrian navigation methods that can reduce anxiety of the users. The basic idea is a route planning algorithm weighs the user’s difficulty of locating own current position. Two studies related to the project were conducted. The aim of the first study was to eliminate the difficulty of adding models due to changes in the environment. In order to enable easy and quick addition of new models, we have developed a model construction method that incorporates human visual characteristics for landmarks. The aim of second study was to eliminate the difficulty of dealing with individual differences. We have developed a method to adjust the model according to each individual by acquiring information about the physical and mental load from the user.
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Free Research Field |
認知システム工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本プロジェクトでは、 “迷い”や“不安”という心的状態を取り上げ、利用者のQOLの向上に寄与する技術の開発を目指している。本研究の主な特徴は2点である。サービスの持続的運用を可能とするため、更新地図データにより新たなコストモデルの半自動的構築を可能としている。また、各利用者の特性・要求に特化したサービスの実現を可能とするため、年齢や身体的・心的な要因の違い、安心感の違いを積極的に考慮に入れる機構としている。提案する利用者の迷い・不安を軽減する技術は、災害時のようなパニックになりやすい状況において、歩行者ナビシステムを用いた誘導により被災者の迅速な避難への応用も期待できる。
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