2019 Fiscal Year Final Research Report
Development and popularization of learning support program on motion and vibration for mechanical engineering students
Project/Area Number |
17K01004
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Hiroshima National College of Maritime Technology |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹島 敬志 高知工業高等専門学校, ソーシャルデザイン工学科, 教授 (10179632)
藤原 滋泰 広島商船高等専門学校, その他部局等, 准教授 (20390495)
島岡 三義 奈良工業高等専門学校, 電子制御工学科, 教授 (80162486)
多田 博夫 阿南工業高等専門学校, 創造技術工学科, 教授 (90227083)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 工学教育 / 機械系 / 運動 / 振動 / 教材 / 学習プログラム / 開発 / 普及 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we mainly developed and popularized a learning support program on the issue of dynamics (motion and vibration) based on various teaching materials developed by us for mechanical engineering students. Major results obtained are summarized as follows: (1) Commercialization of several experimental teaching materials. (2) Development of the learning support program to use various teaching materials effectively. (3) Popularization activities such as free release of an educational software called DSS, creating and distributing flyers to introduce our educational materials, visiting lectures at KOSEN, upload teaching materials to YouTube and so on. (4) Development of new teaching materials (package type vibration object of six degrees of freedom system, rotary machine for observing whirling motion and self-aligning action, device for observing friction vibration, a learning material for Lagrange's equation of motion).
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Free Research Field |
工学教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
開発された教材(教育用運動シミュレーションソフト(DSS)は、フリーソフトとして公開した。実験教材のいくつか(加振装置、パッケージ型加振体10個、簡易ぶらんこ)は市販化した。教材内容をYouTubeにより情報発信した。)及び各種教材を有効に利用するための学習プログラムを用いて、学習者は機械系の動力学問題(運動と振動)の本質を効率的に楽しく学び、実力をつけることができる。 これらの教材は、本研究を通していろいろな普及活動を行ったことにより広く教育界に認知してもらったものと考えており、理科(物理)離れ(大きくは力学離れ)に歯止めをかける一つのツールとして有効に活用されることを期待する。
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