• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Research-status Report

Primary Programming Education for Learning Learning

Research Project

Project/Area Number 17K01110
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

森 秀樹  東京工業大学, 科学技術創成研究院, 研究員 (30527776)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Keywordsプログラミング教育 / ものづくり教育
Outline of Annual Research Achievements

本研究で進めてきた小学校プログラミング授業デザインの検証のため、小学校5校、小学1年生~6年生まで、計12クラスを対象にプログラミング授業を実施した。また、新たに1人1台の情報端末を活用し、児童が自らの作品を映像記録として残し、振り返りを促す活動を授業デザインに含め、試行した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染拡大のため、検証のための授業実施時期が遅れた。

Strategy for Future Research Activity

2020年度の検証結果を踏まえて、本研究での成果(小学校プログラミング授業・ワークショップカリキュラム、授業開発と実施方法)について取りまとめを行う。

Causes of Carryover

関連学会での本研究の成果発表を計画していたが、検証のための授業実施時期が遅れたため、成果発表そのものを次年度に繰り越した。

URL: 

Published: 2021-12-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi