2020 Fiscal Year Final Research Report
Modeling the Principal's Role in Curriculum Management and Developing a Portfolio
Project/Area Number |
17K01141
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Osaka City University |
Principal Investigator |
SHIMADA Nozomi 大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (40506713)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木原 俊行 大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | カリキュラム・マネジメント / カリキュラム・リーダーシップ / 校長 / ポートフォリオ |
Outline of Final Research Achievements |
Our research findings are summarized in the following two points. First, we developed a model for the role of the principal in curriculum management. The model is based on curriculum leadership theory. Second, based on the model, we developed “A Portfolio for Principals Promoting Curriculum Management: For the Enhancement of Curriculum Development”. The developed portfolios were distributed to principals who are trying to promote curriculum management, and efforts were made to promote their use.
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Free Research Field |
教育工学
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
まず、本研究を通じて、カリキュラム・マネジメントにおける校長の役割の特徴が明らかになった。次に、カリキュラム・マネジメントにおける校長の役割のモデル化を図ったことにより、その全体像や役割間の関連性がより明示された。さらに、それをもとに、開発した「カリキュラム・マネジメントを推進する校長のためのポートフォリオ」には、校長としてカリキュラム・マネジメントの軌跡を蓄積することができる。また、校長が果たす役割について解説した小冊子が添付されており、教材としても活用可能である。学術研究の成果の学校現場への還元という意味において、ポートフォリオの開発は社会的意義があると言える。
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