• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2020 Fiscal Year Final Research Report

Modeling the Principal's Role in Curriculum Management and Developing a Portfolio

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K01141
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

SHIMADA Nozomi  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (40506713)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Keywordsカリキュラム・マネジメント / カリキュラム・リーダーシップ / 校長 / ポートフォリオ
Outline of Final Research Achievements

Our research findings are summarized in the following two points. First, we developed a model for the role of the principal in curriculum management. The model is based on curriculum leadership theory. Second, based on the model, we developed “A Portfolio for Principals Promoting Curriculum Management: For the Enhancement of Curriculum Development”. The developed portfolios were distributed to principals who are trying to promote curriculum management, and efforts were made to promote their use.

Free Research Field

教育工学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず、本研究を通じて、カリキュラム・マネジメントにおける校長の役割の特徴が明らかになった。次に、カリキュラム・マネジメントにおける校長の役割のモデル化を図ったことにより、その全体像や役割間の関連性がより明示された。さらに、それをもとに、開発した「カリキュラム・マネジメントを推進する校長のためのポートフォリオ」には、校長としてカリキュラム・マネジメントの軌跡を蓄積することができる。また、校長が果たす役割について解説した小冊子が添付されており、教材としても活用可能である。学術研究の成果の学校現場への還元という意味において、ポートフォリオの開発は社会的意義があると言える。

URL: 

Published: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi