2019 Fiscal Year Final Research Report
A Study on Construction of Correspondence Training Curriculum for Formwork Skills Training Considering Skill Elements
Project/Area Number |
17K01170
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター) |
Principal Investigator |
FUNAKI Hiroyuki 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (20745228)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
西澤 秀喜 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (40648987)
塚崎 英世 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (60648913)
吉田 競人 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (70648914)
新井 吾朗 独立行政法人高齢・障害・求職者雇用支援機構職業能力開発総合大学校(能力開発院、基盤整備センター), 能力開発院, 准教授 (80648907)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Keywords | 技能教育 / 型枠 / 通信訓練 / 技能者 / 技能要素 |
Outline of Final Research Achievements |
There is a shortage of people due to the aging of construction technicians and the decrease of new hires in the construction industry. The country is working to solve this problem,but there are few Vocational schools that train technicians. In this research, we created teaching materials that can train construction technicians (form worker) through correspondence training. At the same time, the training effect of the teaching materials was measured.We conducted observations and surveys of the work of skilled workers to create effective teaching materials.Then,we clarified the skill elements that mold technicians must acquire,their order,and the skill evaluation criteria. As a result of conducting trial training using correspondence training materials, it was found that even beginners could complete a formwork with a certain accuracy without teachers, and the teaching materials were effective.
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Free Research Field |
技能教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
これまで、技能者の育成を目的とした通信訓練はほとんどなく、特に型枠技能者に対する通信訓練カリキュラムは見当たらない。本研究では、型枠技能者に必要な技能要素を抽出し、習得しなければならない技能要素とその習得順序を明確化した。また、必要な技能要素を集約した通信訓練用の教材を作成することで、全国的に不足している型枠技能者を、質を保証したうえで育成することが可能となる。また、本研究で得た知見を他の技能職種に応用することで、他業種の技能教育も可能となると思われる。
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