2021 Fiscal Year Final Research Report
A study of the program development for recovering the power to live relationships in middle school students
Project/Area Number |
17K01926
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Childhood science (childhood environment science)
|
Research Institution | Kansai University of Welfare Sciences |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
木村 直子 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (80448349)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Keywords | 関係性を生きる / 子どものウェルビーイング / プログラム開発 / 分節化したプログラム |
Outline of Final Research Achievements |
The power to live relationships have a positive correlation with child well-being and the subordinate concept (physical aspect, psychological aspect, social aspect, and the power to create your own future). It was suggested that improving the power to live relationships leads to an increase in child well-being. The power to live relationships showed a stronger influence than the positive perception of family emotional relationships. The program for the raising the power to live relationships was developed with five pillars.
|
Free Research Field |
家族臨床福祉学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
生産的・課題達成型の価値観を重視する社会では、葛藤を否定的に評価する傾向があり、その結果、葛藤場面に弱い大人や子どもが多発化している。家族問題の多発化は、葛藤への対応力が後退していることを意味する。これまで環境条件の改善に比重が置かれてきたが、その効果は明確ではない。関係性を生きる力は、主体の側に焦点をあて、教育臨床・福祉臨床・家族臨床において、学術的に重要な概念であると同時に、家族問題の多発化に対する問題解決の視点からも社会的意義がある。
|