2021 Fiscal Year Final Research Report
A Gender Study on Gulf Women's Consumption and Entrepreneurship
Project/Area Number |
17K02070
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Gender
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Research Institution | Sophia University (2018-2021) The University of Tokyo (2017) |
Principal Investigator |
TSUJIGAMI Namie 上智大学, 総合グローバル学部, 教授 (30584031)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Keywords | ジェンダー / 消費 / 起業 / 中東 / 家計 / 湾岸アラブ諸国 |
Outline of Final Research Achievements |
The Arab Gulf states have developed into consumer-based societies based on the wealth extracted through natural resources. Women in the region have long been considered to play their roles in consumption rather than production. However, with the socioeconomic transformation, women can no longer enjoy consumption only, and they start to engage in businesses catering to female consumers. This study explored the relationship among educational levels achieved by women, women's influence on household, as well as their gendered relationship within the family based on primary and secondary data.
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Free Research Field |
中東地域の比較ジェンダー論
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
世界的にジェンダー平等志向が強まる現在において、女性の教育レベルや経済的自立、政治参加の向上・促進は注目を集めているが、消費とジェンダーの関係は十分に解明されてこなかった。本研究は、男女の性別役割分業が比較的明確な湾岸アラブ諸国において、女性による消費が、女性による起業を誘発しているとの仮説のもと、消費と起業の関係を、教育、家計、ジェンダー関係など複数の観点から検討した。 研究期間を通じて、家父長制の犠牲者として見なされがちな女性が、家父長制を活用しながらもビジネスによって得た収入を通じて家庭内でのジェンダー関係の交渉を試みていることを明らかにした。
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