2022 Fiscal Year Final Research Report
A Study on the competitive basis of Hokkaido Sweets as souvenirs
Project/Area Number |
17K02120
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Hokkai School of Commerce |
Principal Investigator |
HASHIMOTO Rie 北海商科大学, 商学部, 教授 (50434791)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 北海道スイーツ / 競争優位性 / 地域外需要 / ブランド化 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to elucidate the superiority and competitive foundation of Hokkaido Sweets by focusing on their product characteristics as souvenirs. The study shown that Hokkaido Sweets have a high concentration of the top companies in terms of sales, and that although regional dominance and branding are at a certain level in certain items, regional dominance and branding are not as dominant as those of the top sweets in terms of shipment value in Japan. The reasons for this may include the fact that Hokkaido Sweets have traditionally been sold mainly within Hokkaido and that there has been little desire to add value and brand them because they have been made with high-quality, abundant ingredients produced in Hokkaido.
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Free Research Field |
観光マーケティング
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
北海道は日本で人気の観光地であり北海道土産としての北海道スイーツも評価が高い。お土産品は観光客の吸引に大きな影響力を持つ観光アメニティのひとつであるにも関わらず、観光客に支持されるお土産品の商品特性に着目した既存研究は多くなされてはいない。 本研究では、北海道スイーツの競争力や優位性について、地域優位性やブランド化について品目別に分析をした。その結果、北海道スイーツの品目における地域外需要(北海道外の需要)とブランド化で大きな違いを明らかにした。北海道スイーツの地域外需要の特徴、およびブランド化に向けての販路開拓、高付加価値商品の開発、品質の訴求等マーケティング要素の必要性について考察した。
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