2022 Fiscal Year Final Research Report
Approaches to Urban Planning Driven by Cultural Consumption: The Roles and Significance of Enclaves in Global Cities
Project/Area Number |
17K02144
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Tourism Studies
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Research Institution | Chiba University of Commerce |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | グローバル都市 / 都市の変容 / 都市間競争 / 公共空間デザイン / 文化的消費 / 観光エンクレイブ / イベント都市 / モントリオール |
Outline of Final Research Achievements |
This study examines case studies from Tokyo and abroad to clarify key planning issues affecting the formation of urban tourism spaces that enable cultural consumption. Focusing on the concept of ‘enclave,' it explores the Quartier des Spectacles in Montréal as a cultural consumption enclave prototype. It argues that the careful redesign and management of public spaces and their international promotion are essential prerequisites for the successful development and function of tourism enclaves. This study further concludes that planners should pay serious attention to gentrification as a critical issue in the formation of such vibrant enclaves.
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Free Research Field |
都市計画、都市デザイン、アーバニズム、都市観光
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
都市と観光の関係は、観光学においても都市計画学においても探求が遅れているテーマであり、特に大都市中心部と観光の関係については学術的研究が極めて少ない。本研究は、グローバル都市として分類される大都市の中心部における文化的消費エンクレイブ形成に焦点をあてることで、観光と都市計画の学際的な研究が可能であることを示す。また、グローバル都市においては都市間競争が喫緊の政策課題として位置づけられているが、本研究は、文化的消費空間としての公共空間の形態デザインだけでなく、アートやエンターテインメント体験のマネジメントの重要性を示すことで、都市間競争の政策づくりに新たな知見を提供する。
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