• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Study on Entertainment and Culture at Small and Medium-sized Theatres in Pre-revolutionary Russia: Repertoire, Criticism and Perception by the Audience

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K02350
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Art at large
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

Emiko Hirano  東京大学, 大学院人文社会系研究科(文学部), 準研究員 (30648655)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordsロシア音楽 / 帝室劇場 / マーモントフ / ジミーン・オペラ / ザデラツキー / マリインスキー劇場 / ボリショイ劇場 / ロシア・オペラ
Outline of Final Research Achievements

In pre-revolutionary Russia, the development of capitalism meant that it was not only the imperial family or the nobility who enjoyed entertainment such as going to watch performances but also ordinary citizens. The number of theatres consequently increased and private theatres such as Mamontov’s private opera or the Zimin opera run by wealthy capitalists opened alongside the Imperial or government-controlled theatres. Furthermore, due to colonization or globalization of the time, companies from other parts of the world such as Japan or Siam traveled to perform in Europe. In my study, I have been able to shed light on different aspects of the rich and prosperous theatrical life of Russia in the late nineteenth and early twentieth centuries.

Free Research Field

ロシア芸術文化研究

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

最近はロシアでも、革命前の劇場文化に注目が集まっており、一般の音楽愛好家にはその一端しか知られていなかった様相の豊かさや深さを伝えると共に、上述のように、当時の西欧と東洋の芸術活動における交流の一端も明らかにすることが出来た。また、失われた演目の復活や、上演時に情報を提供できた。
芸術文化には不変の価値があり、政治体制や経済の状態で、ロシアという国を好意的に思っていない日本人も、音楽など芸術の魅力でロシアに対する考えが肯定的に変わる可能性があり、本研究は二国間の友好に大いに貢献すると考えられる。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi