2020 Fiscal Year Final Research Report
A study of tactile education in old techniques and artistic expression
Project/Area Number |
17K02357
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Art at large
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
Inose Masanobu 信州大学, 学術研究院教育学系, 准教授 (40597340)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Keywords | 触覚 / 彫刻 / 乾漆 / 教育 |
Outline of Final Research Achievements |
Research on tactile education related to art and modeling. This study looked for commonalities between dry lacquer and papier. And I aimed for the fusion of each. I also considered the figuration by tactile manipulation and its meaning. Changing the quality from clay to a hard material also changes the tactile approach. Changes in approach give the creator self-transformation. Also, take those things from an educational point of view.
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Free Research Field |
美術教育(彫刻)
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
美術造形と教育の関わりを実際の制作行為を基に教育的意義について考察した。そこでは制作された作品を「物語られた自己」と捉えた。この「物語られた自己」とは、制作活動そのものを対象とし、表現活動を時間軸と共に示すことで、活動(行為)、享受、解釈、変容のダイナミックな一連の流れを生み出し外界世界と自己との力強い繋がりを与えるものと考えられる。 また、我が国の伝統的素材の教育的普及を目的とし、文化理解へと発展させることを目指した。
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