2019 Fiscal Year Final Research Report
Active learning for tertiary English education : Brain activity analysis
Project/Area Number |
17K02916
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
|
Research Institution | Kyushu Institute of Technology |
Principal Investigator |
NAKANO HIDEKO 九州工業大学, 大学院生命体工学研究科, 博士研究員 (20309735)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
夏目 季代久 九州工業大学, 大学院生命体工学研究科, 教授 (30231492)
植田 正暢 北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (50321295)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Keywords | アクティブ・ラーニング / 教材提示法 / 英語習熟度 / 言語野 / ワーキングメモリー / 右脳 / ペア / fNIRS |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, effective teaching method for Japanese students in tertiary English (L2) classroom lessons was assessed in terms of brain activation (BA) using functional near-infrared spectroscopy (fNIRS). Four factors associated with brain activation(BA), level of target words (higher/lower), task (listening/speaking/shadowing), and English proficiency based on their TOEIC score (higher/lower group), were investigated. Suggestions for effective learning include choosing an appropriate word level, focusing on the target word or sentence by using spacing with blanks depending on individual proficiencies, and designing the tasks depending on individual working memory (WM) capacities. During pair work, increase in BA at right IFG and TPJ area showed correlation to corporation between participants and that at the left language-related area suggested that group task is effective for language learnering.
|
Free Research Field |
神経言語学
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究によって脳科学的に以下を英語教育の指針として提案することは意義がある:習熟度に合った語彙レベルの教材で学習者の脳活動は賦活する。空所付き視覚提示は情報量を制限し、注意の焦点を示すので集中力が増加する。Shadowingは、高次な活動で、学習者のレベルに応じた教材・学習法が必要である。ペア・タスクは協調によって右脳が活性し、知識を応用したDiscussionは協調領域や言語領域が賦活するアクティブな活動であるが、習熟度の低い方の協調性が大きく、相手に頼る可能性もある。個人のレベルに合った基礎学修後に、グループ・ワークやアクティブ・ラーニングを行うサイクルを繰り返すことが望ましい。
|