• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2019 Fiscal Year Final Research Report

Task database for explorative and project-based learning for elementary and intermediate level German learners

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 17K02928
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Iwasaki Katsumi  広島大学, 外国語教育研究センター, 教授 (70232650)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉満 たか子  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (20403511)
HARTING AXEL  広島大学, 外国語教育研究センター, 准教授 (80403509)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Keywordse-ラーニング / コンピュータ支援外国語学習(CALL) / 自己発見型学習(EL) / プロジェクト型学習(PBL) / ドイツ語学習
Outline of Final Research Achievements

In this study, a web-environment which supports project-type learning for German beginners and intermediate-level students has been constructed. At our homepage site, we compiled a wide range of language materials (293 cases), applicable language-related tools (82 cases), and German language learning project proposals (28 cases). In the list of German language learning project proposals, for each plan we provide detailed information: its general purpose, the time required to complete the project, descriptions of the learners, tasks and objectives, the websites and tools used or available, technical assumptions, a progress table, and related worksheets.

Free Research Field

人文学

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、ドイツ語の初中級者でも理解できるような難易度の言語素材と手軽に使える無料の言語関連ツールについてのアクセス情報がまとめられ、またそれらを利用しておこない得る様々なプロジェクト事例がその教案やワークシート等の関連情報と共に提供されている。これにより、日本のドイツ語教育においてこれまで実施が難しかった初中級レベルの学生を対象とした自己発見型学習やプロジェクト学習がより容易に行えるようになった。

URL: 

Published: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi