2022 Fiscal Year Final Research Report
Consideration of more effective methods for listening comprehension based on sound spectra
Project/Area Number |
17K02949
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Kanagawa Institute of Technology (2019-2022) Niigata University of Management (2017-2018) |
Principal Investigator |
Matsuura Reiko (段王れい子) 神奈川工科大学, 情報学部, 講師 (10780801)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
山本 淳子 新潟経営大学, 経営情報学部, 教授 (30372832)
古橋 武 名古屋大学, 国際機構, 特任教授 (60209187)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Keywords | 英語聞き取り教育 / 高周波数帯 / 音の強調 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, there was no clear significant difference in the training by having the participants listen to sounds emphasizing the high-frequency band unique to English for listening to sounds that are difficult for Japanese. However, there was a clear difference in the post-training impressions, which were positive in terms of interest in the sounds. It was effective in generating interest in the existence of differences in sound.
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Free Research Field |
英語聞き取り教育
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
音の違いをはっきり聴き分けられる日本人が少なく、聴き分けられるとしてもそれを自覚していないことも多い。今回の研究で、そういう音があることを意識させられることには成功していることが、被験者の感想には出ていた。違いのある音を積極的に聴こうと準備することはとても大切である。 今後、対象者を大学生でなく、年齢が低い英語の初学者に向けることが大切だとネイティブの研究者全員にアドバイスを受けた。その際の音の作成方法の参考になることを願う。
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